China Human Rights and September 2005

Subscribe

RUIe Of LaW Update View PDF Version

United States Congressional-Executive Commission on China

Senator Chuck Hagel, Chairman | Representative Jim Leach, Co-Chairman

Announcements

Hearing: Human Rights and Rule of Law in China

The Congressional-Executive Commission on China will hold a full Commission hearing entitled "Human Rights and Rule of
Law in China," on Wednesday, September 20, 2006 from 10:00 - 11:30 a.m. in Room 138 of the Dirksen Senate Office
Building. Senator Hagel will preside.

The witnesses are:

. Jerome A. Cohen, Professor of Law, New York University School of Law

. John Kamm, Executive Director, The Dui Hua Foundation

. Minxin Pei, Director, China Program, Carnegie Endowment for International Peace
Xiao Qiang, Director, China Internet Project, University of California at Berkeley

Update on Rights and Law in China

Human Rights Updates Rule of Law Updates All Updates

Beijing Court Sentences Journalist Zhao Yan to 3 Years' Imprisonment

The Beijing No. 2 Intermediate People's Court acquitted New York Times researcher Zhao Yan of disclosing state secrets on
August 25, but sentenced him to three years' imprisonment on an unrelated fraud charge, according to an August 25 New
York Times report. On August 26, the China Daily reported that the court also fined Zhao 2,000 yuan (US$250) and ordered
him to pay back 20,000 yuan (US$2,500) that it ruled he had acquired through fraud. According to a September 5
Associated Press International report (via the Guardian), on that day Zhao filed an appeal arguing that the prosecution's
evidence was insufficient and that the court did not allow a defense witness to testify.

Sources have said the "state secret" was information that former President and Party General Secretary Jiang Zemin had
offered to resign as Chairman of the Central Military Commission. His resignation was later reported in the official press. On
August 26, the New York Times quoted Jerome A. Cohen, an expert on Chinese law and advisor to the New York Times on
Zhao's case, as saying that the fraud charge was a "fig leaf" that the government added to the original state secrets charge
because it had no evidence to support the latter. The conviction, therefore, helped the government "save face." Mo
Shaoping, Zhao's lead defense lawyer (who has represented several other political prisoners including Feng Bingxian, Li
Changqing, Xu Zhengging, and Zhang Lin), said the defense team would likely appeal, according to the New York Times
account.

Chinese language state-run news media have not reported on Zhao's sentencing. The English language editions of several
state-run publications and news media organizations, including the China Daily, Shanghai Daily, and Xinhua (via the
People's Daily), published brief articles that were almost identical. These reports said that the court had provided Xinhua
with a document saying that Zhao had gone to Jilin province in 2001 to investigate a story for "Baixing Xinbao," a subsidiary
of the Legal Daily, a publication of the Ministry of Justice. According to Xinhua, Feng Shanchen, the story's subject, believed
he had been prosecuted unjustly (the reports did not specify for what), and paid Zhao 20,000 (US$2,500) yuan to use
government connections to get his punishment rescinded.

The CECC has previously noted several procedural problems with Zhao's case. Below is a summary of the timeline of these
problems and other major events in the case:

. September 17, 2004: Officers from the Ministry of State Security detain Zhao.

. October 20, 2004: Authorities formally arrest Zhao for "providing state secrets to foreigners."

May 20, 2005: State security officials complete their investigation and transfer Zhao's case to the Beijing
procuratorate for prosecution on charges of providing state secrets to foreigners and fraud.

. August 31, 2005: The New York Times reports that Zhao is forbidden to see his family, has lost 22 pounds, and
that the government had denied his request for a biopsy and his lawyer's efforts to post bail. The report also
raises questions about whether the state security officials legally acquired key evidence in the state secrets case.

. December 7, 2005: Reporters Without Borders awards Zhao its 2005 Fondation de France Prize.

December 23, 2005: The Beijing procuratorate indicts Zhao for revealing state secrets and fraud.


http://www.cecc.gov/pages/general/subscribe.phpd
http://www.cecc.gov/pages/general/newsletters/CECCnewsletter20060906.pdf
http://www.cecc.gov/
http://hagel.senate.gov/
http://www.house.gov/leach
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/newsletterListing.phpd?NLdate=20060906&show=HR
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/newsletterListing.phpd?NLdate=20060906&show=ROL
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/newsletterListing.phpd?NLdate=20060906&show=ALL
http://www.nytimes.com/2006/08/25/world/asia/25zhaobox.html
http://www.chinadaily.com.cn/china/2006-08/26/content_674906.htm
http://www.guardian.co.uk/worldlatest/story/0,,-6059458,00.html
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=34509
http://www.nytimes.com/2006/08/26/world/asia/26china.html
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=21023
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=36987
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=37707
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=37707
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=26727
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=19389
http://www.chinadaily.com.cn/china/2006-08/25/content_674410.htm
http://www.shanghaidaily.com/art/2006/08/26/290244/Zhao_cleared_on_secrets_charge.htm
http://english.people.com.cn/200608/25/eng20060825_296760.html
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=55759
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=1389
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=22421
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=32753
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=34509

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

. March 17, 2006: One month before President Hu Jintao was scheduled to visit the United States and meet with
U.S. President George W. Bush, the Beijing procuratorate receives permission from the Beijing No. 2
Intermediate People's Court to withdraw its case. Mo Shaoping is quoted as saying that, "by withdrawing the
prosecution, there is no longer anyone to charge [the defendant], and without anyone to charge the defendant,
there is no way for a court to find anyone guilty of a crime." Mo adds that under Chinese law, authorities should
have released Zhao at that time.

May 12, 2006: Three weeks after President Hu's meeting with President Bush, the Beijing procuratorate issues a
new indictment that reinstates the prior charges against Zhao. Mo Shaoping says that no Chinese law or judicial
interpretation authorizes the procuratorate to resume prosecution after it has withdrawn a case, and that in
Zhao's case, this action was taken with "no basis in law."

. May 27, 2006: Mo Shaoping reports that Chinese authorities have set a preliminary date of June 8 to try Zhao.

. June 16, 2006: The Beijing No. 2 Intermediate People's Court tries Zhao, but prevents the public, news media,
potential defense witnesses, and his family from attending, and bars his lawyers from publicly commenting on
specifics of the trial.

Beijing Court Sentences Journalist Ching Cheong to 5 Years' Imprisonment

The Beijing No. 2 Intermediate People's Court sentenced journalist Ching Cheong to five years' imprisonment and one year's
deprivation of political rights on August 31 for spying for Taiwan, according to an August 31 Xinhua report (via the China
Daily). The report cited a "document released by the court" as saying Ching "supplied information involving state secrets
and intelligence he received from contacts in Beijing" to two people from a Taiwan foundation via fax and e-mail from May
2004 to April 2005. Ching was tried on August 15 behind closed doors in proceedings that lasted only a few hours.

On April 22, 2005, agents from China's Ministry of State Security detained Ching, then the Hong Kong-based chief China
correspondent for the Straits Times of Singapore, in Guangzhou city, Guangdong province, when he traveled there from
Hong Kong to meet with a source, according to a May 30, 2005, Washington Post report. On May 31, 2005, Ministry of
Foreign Affairs (MFA) spokesman Kong Quan said Ching had confessed that "on the basis of the request of a foreign
intelligence agency, he carried out intelligence gathering activities in China, and collected large spying fees," according to a
June 1, 2005, Takung Pao report (in Chinese). On June 2, 2005, according to a press conference transcript on the MFA Web
site, Kong said "Ching Cheong has been gathering intelligence in China's mainland under the order and direction of an
overseas intelligence agency." The Beijing state security bureau arrested Ching on August 5, 2005, according to an August
6 Xinhua report (via the People's Daily, in Chinese). The same report stated Ching had spied for Taiwan from 2000 through
March 2005.

Ching's imprisonment is the most recent in a series of Chinese government detentions, arrests, and imprisonments of
journalists and writers during 2006, including Zhao Yan (state secrets, later changed to fraud), Yang Tianshui (subversion),

Guo Qizhen (inciting subversion), Li Yuanlong (inciting subversion), Li Changqging (disseminating terrorist information), and
Zan Aizong (spreading rumors). Chinese authorities also recently detained documentary filmmaker Hao Wu for 140 days.

Authorities never provided a reason for holding Wu, but he was shooting a documentary about China's unregistered house
churches at the time he was taken into custody.

The lack of transparency with which the Chinese government has handled Ching's case makes it difficult to determine the
precise nature of the charges against him. According to a document posted on the Boxun Web site (in Chinese) purporting
to be a copy of the court's verdict, Ching was found to have violated Clause 1 of Article 110 of the Criminal Law, which
makes it a crime join an espionage organization or accept a mission from such an organization and thereby endanger
national security.

The Chinese government's interpretation of what constitutes a state secret is so broad as to include essentially all matters
of public concern. The UN Working Group on Arbitrary Detention identified the government's use of state secrets exceptions
as an area of concern in the report on its September 2004 mission to China. In addition to the reference in the Explanation
to all materials that relate "to the security and interests of the nation,” Article 8 of the Law on the Protection of State
Secrets and Article 4 of the Measures for the Implementation of the Law on the Protection of State Secrets also define state
secrets to include information ranging from that which "concern[s] major policy decisions on state affairs" to that which
"weakens the nation's economy or technological strength." In addition, the Chinese government has determined that it has
the authority to classify documents as state secrets, even if the documents are publicly available, after Chinese citizens
have provided them to foreigners. Officials have used this authority to imprison people such as housing rights activist Zheng
Enchong. In recent years, 70 percent of all cases of criminal disclosure of state secrets were the result of a "faulty
understanding of state secrets," according to a May 1, 2005, Xinhua report.

Authorities Arrest and Imprison Writers for Online Essays Criticizing Government
Between May and July 2006, Chinese authorities arrested or sentenced the individuals below for criticizing the Chinese
government on foreign Web sites, claiming such actions "subverted state power" or "incited subversion of state power."

Yang Tianshui: On May 17, the Zhenjiang Intermediate People's Court in Jiangsu province sentenced freelance writer Yang
Tongyan (better known by his pen name Yang Tianshui) to 12 years' imprisonment and four years' deprivation of political
rights for "subversion of state power," a crime under Article 105(1) of the Criminal Law, according to the court's judgment
(in Chinese, reprinted by the Network of Chinese Human Rights Defenders (CRD), translation available through the Dui Hua

September 2006
Page 2 of 18


http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=55759
http://www.chinadaily.com.cn/china/2006-08/31/content_678515.htm
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/05/29/AR2005052900986.html
http://www.takungpao.com/news/2005-6-1/MW-408999.htm
http://www.fmprc.gov.cn/eng/xwfw/s2510/t198223.htm
http://tj.people.com.cn/GB/channel2/6/200508/06/7206.html
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=68432
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=68446
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=68446
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=37707
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=68758
http://www.peacehall.com/news/gb/china/2006/09/200609051221.shtml
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=7503
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=1601
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=1601
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=1600
file:///G:/OLD/CECC%20papers/Newsletters/34061
file:///G:/OLD/CECC%20papers/Newsletters/34061
http://www.sc.xinhuanet.com/content/2005-05/01/content_4165650.htm
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://crd-net.org/Article_Show.asp?ArticleID=1288
http://www.duihua.org/our_work/verdicts/verdict_yang-tongyan_en.htm

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

Foundation). The court found that Yang had:

posted subversive articles on foreign Web sites, including the Epoch Times and Boxun. In "Everyone has the
Right to Oppose Tyranny," Yang wrote: "The authoritarian system is itself a kind of absolute autocrat and traitor
to the people. Everyone has the right to punish such traitors," according to the procuratorate's indictment
referenced in the judgment.
been elected to the Secretariat of the "First Democratic Chinese Provisional Transitional Government™ as well as
Jiangsu member of the Working Committee for Peaceful Handover of Authority in Provinces and Cities through
an online election launched by an overseas group called "Velvet Action."
formed and recruited members for a committee to organize the Jiangsu-Anhui branch of the outlawed China
Democracy Party.

. used overseas donations to assist Chinese citizens who had been convicted of crimes that the Chinese
government characterizes as "endangering state security."

The court rejected Yang's argument that his actions were a lawful exercise of the freedoms of speech and association
guaranteed under the Chinese Constitution, saying that the Constitution also provides that "in the commission of these
political rights, citizens shall not endanger the interests or security of the state." Yang also argued that his actions were not
concrete enough to constitute a crime and that the overseas donations had been used for humanitarian purposes, according
to a statement (in Chinese, posted on May 26 via Boxun) from Li Jiangiang, one of Yang's lawyers. The court handed down
a heavier sentence because of Yang's commission of "major" crimes, his collusion with overseas parties and his prior
criminal record. Yang previously served 10 years in prison after being convicted for the crime of "counterrevolution" in
1991.

Authorities detained Yang in Nanjing city, Jiangsu, on December 23, 2005, formally arrested him on January 20, 2006, and
indicted him on April 25. Authorities granted Yang access to a lawyer on April 15 after initially denying him such access on
the grounds that the case involved state secrets, according to Li's statement. In a report on its 2004 mission to China, the
UN Working Group on Arbitrary Detention (UNWGAD) identified Chinese authorities' use of "state secrets" exceptions as an
area of concern, noting that they improperly interfere with access to defense counsel. For more information on Yang, see an
earlier CECC analysis on Yang's arrest.

Guo Qizhen: On June 6, the Cangzhou Municipal Public Security Bureau (PSB) arrested rights activist Guo Qizhen on a
charge of "inciting subversion of state power," a crime under Article 105(2) of the Criminal Law, according to the June 16
opinion that the PSB filed with the Cangzhou Municipal People's Procuratorate (in Chinese, reprinted by Boxun). The opinion
alleges that Guo posted essays on foreign Web sites, including the Epoch Times, which "viciously attacked, slandered, and
insulted” leading members of the Communist Party and Chinese government, negatively impacting international opinion. As
an example, the opinion notes an essay Guo posted on the Democracy Forum (Minzhu Luntan) Web site on April 2 titled
"Let Some Get Rich First While Others Cannot Make a Living" in which he writes, "From the beginning [the Chinese
Communist government] has set its reactionary policies against civility and progress and the mainstream and have vainly
attempted . . . to prop up a despotic, autocratic regime." Guo's trial is scheduled for September 12, according to a
September 1 Boxun article.

The PSB had detained Guo on May 12 as he was preparing to join a hunger strike organized by Beijing lawyer Gao Zhisheng
to protest human rights violations in China, according to a July 4 CRD report. According to CRD, authorities previously
detained and arrested Guo in the mid-1990s after he exposed corruption by a local official.

Li Yuanlong: On July 12, the Bijie Intermediate People's Court in Guizhou province sentenced Li Yuanlong, a journalist with
the Bijie Daily, to two years' imprisonment and two years' deprivation of political rights for "inciting subversion of state
power," a crime under Article 105(2) of the Criminal Law and Article 2(1) of the Decision of the Standing Committee of the
National People's Congress Regarding Safeguarding Internet Safety, according to the court's judgment (in Chinese,
reprinted by Boxun). The court found that Li had posted essays with titles such as "In My Mind, I'm Becoming an American"
and "Common Birth, Tragic Death" on foreign Web sites, including New Century Net and ChinaEWeekly. The essays
contained "exaggerations, distortions, and fabrications" and "attacked the leaders of the Chinese Communist Party," the
court said. The court said that the essays endangered the "people’'s democratic dictatorship" because many people had
viewed the essays online and responded to them.

Authorities detained Li on September 9, 2005 and formally arrested him on September 29. After a month-long investigation
the procuratorate decided there was insufficient evidence to go to trial and in December 2005 sent the case back to state
security officials for further investigation. In January, state security officials returned the case to the procuratorate,
requesting reinstitution of the proceeding and the procuratorate formally indicted Li on February 9. According to a July 13
Reporters Without Borders (RSW) report, Li's son was detained and coerced into making a written statement against his
father that the procuratorate used as evidence in the case. For more information on Li, see an earlier CECC analysis on Li's
indictment.

In its 2004 report, the UNWGAD recommended that the Chinese government halt the use of vague, imprecise, or overly
broad criminal law provisions such as "subverting state power" to punish peaceful expression, assembly, and religious
practice.

September 2006
Page 3 of 18


http://peacehall.com/news/gb/china/2006/05/200605262200.shtml
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=40601
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=7503
http://www.ohchr.org/english/issues/detention/index.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=40601
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=40601
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://peacehall.com/news/gb/china/2006/07/200607110013.shtml
http://www.peacehall.com/news/gb/china/2006/09/200609012054.shtml
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=41765
http://crd-net.org/Article_Show.asp?ArticleID=1578
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=24833
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=24833
http://www.peacehall.com/news/gb/china/2006/07/200607141306.shtml
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=18277
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=40603
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=40603
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=7503
http://www.ohchr.org/english/issues/detention/index.htm

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

Supreme People's Procuratorate Details New Efforts to Prosecute Abuses of Power

The Supreme People's Procuratorate (SPP) has issued new provisions that detail the criteria for prosecuting official abuses
of power, according to a July 26 Xinhua report. The SPP's Provisions on the Criteria for Filing Dereliction of Duty and Rights
Infringement Criminal Cases went into effect on July 26, and clarify standards previously established in 1999 by the SPP's
Provisions on the Criteria for Filing Cases Directly Received by People's Procuratorates for Filing and Investigation (Trial).
The new provisions provide guidance for prosecuting 42 offenses, including 35 "dereliction of duty" crimes under Part 11,
Chapter 9 of the Criminal Law and 7 "rights infringement" crimes under Part Il, Chapter 4. They omit guidance on
"embezzlement and bribery" crimes under Part 11, Chapter 8 of the Criminal Law, even though standards for prosecuting
these crimes were included in the 1999 provisions.

Wang Zhenchuan, Deputy Procurator General of the SPP, explained at a July 26 press conference (in Chinese, posted on the
Procuratorial Daily Web site) that the 1999 provisions lacked sufficient guidance, and therefore enabled some officials to
escape criminal investigation and punishment for their wrongdoing. Wang encouraged procuratorates to pay attention to
mayjor incidents exposed by the news media, and to investigate and punish criminal activity arising from such incidents. A
number of officials were prosecuted for abuses of power in 2005 and 2006 following intense media scrutiny. For example,
the Beijing News reported in June 2005 that He Feng, former Party secretary of Dingzhou city, Hebei province, had
authorized the shootings of villagers protesting inadequate land compensation. He Feng was removed from his post in June,
prosecuted for the shootings in December, and sentenced to life imprisonment in February 2006. In June and July, articles
in various state-controlled news media highlighted several cases in which torture had resulted in the deaths of Chinese
citizens while in the custody of local officials. In one case, two public security officials received sentences of 1 year and 12
years' imprisonment, respectively, for beating a woman to death during police interrogation. The local procuratorate did not
launch an investigation until two years after the incident occurred, and only in response to persistent efforts by the woman's
husband to petition the government.

While Chinese news media have extensively reported claims by Wang and other SPP officials that the new provisions will
result in more prosecutions and greater protection of human rights, in fact, the changes are often minor and obvious
clarifications. For example, with respect to maltreatment of prisoners, procuratorates are now expected to initiate a
prosecution where the maltreatment brings about the prisoner's suicide, serious injury through self-infliction, death, or
mental disorder. The 1999 provisions provided for prosecution only where official maltreatment brought about the prisoner's
death, mental disorder, or "other serious consequences." However, the case of Tiananmen democracy protestor Yu Dongyue
calls into question the practical effect of the SPP's standards. Yu's mother reported upon Yu's release from prison in
February 2006 that he was "broken and mentally deranged," and that he had spent two years in solitary confinement and
was subjected to electric shocks and brutal beatings by prison officials. But even though the abuses could have been
prosecuted under the 1999 provisions, there are no reports that the local procuratorate ever investigated or prosecuted any
prison officials.

A July 11 Procuratorial Daily report (in Chinese) quotes an unnamed SPP spokesperson as saying that local procuratorates
do not lack potential cases, but "many of them are cases that [the procuratorates] don't dare handle, are unlikely to handle,
and cannot handle." From June 2005 through June 2006, procuratorates throughout China received 6,335 criminal cases of
dereliction of duty and rights infringement, according to a July 26 statement by SPP spokesperson Tong Jianming (in
Chinese, posted on the Procuratorial Daily Web site). Of those, they filed and investigated 3,773 cases involving 4,645
officials, prosecuted 1,924 officials, and ultimately obtained convictions against 1,450. A July 25 Procuratorial Daily report
(in Chinese) notes that even when officials are prosecuted for dereliction of duty crimes, 83 percent of those found guilty
receive suspended sentences or exemptions from criminal punishment. The report quotes Professor Chen Guangzhong, a
criminal procedure expert at China University of Political Science and Law, as saying that this statistic is the result of many
officials having extensive social networks and influence upon judicial agencies. According to a July 25 Procuratorial Daily
commentary (in Chinese), an additional problem is that local leaders fear that too many prosecutions against corruption,
among other abuses, may adversely affect their political record or ability to attract investment to the locality. As a result,
they have intervened in the work of local law enforcement and judicial agencies.

The next step in implementing the new provisions will be to educate local communities and citizens, and to encourage
citizens to file complaints and reports about official abuses of power, according to a July 26 Procuratorial Daily report (in
Chinese). The procedures for pursuing citizen complaints are currently established under various provisions of the Criminal
Procedure Law (CPL). Under Article 145 of the CPL, if a procuratorate decides not to begin a prosecution in any case that
involves a victim, the procuratorate must report its decision in writing to the victim. The CPL provides that the victim may
challenge a decision not to prosecute within seven days after receiving the decision, by petitioning to the procuratorate at
the next higher level. If the higher-level procuratorate also decides not to prosecute the case, the victim may bring a
lawsuit directly in court under procedures established in Articles 170 through 179 of the CPL.

Full Analysis >=> http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/newsletterListing.phpd?NLdate=20060906&show=ALL#id68095

Authorities Sentence Chen Guangcheng After Taking His Defense Team Into Custody
The Yinan County Intermediate People's Court in Linyi city, Shandong province, sentenced Chen Guangcheng to four years
and three months in prison on August 24 for "intentional destruction of property" (a crime under Article 275 of the Criminal

Law) and "gathering people to disturb traffic order" (a crime under Article 291 of the Criminal Law), according to an August
25 Xinhua report (reprinted in the China Daily). Chen Guangcheng is a self-trained legal advocate who drew international
news media attention to population planning abuses in Linyi in 2005. Local authorities placed Chen under house arrest in

September 2006
Page 4 of 18


http://news.xinhuanet.com/english/2006-07/26/content_4881630.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=66275
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=66275
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=64054
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://www.jcrb.com/bbs/honour/index1.php?tid=78
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=42339
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=63851
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=63851
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=42710
http://www.jcrb.com/n1/jcrb840/ca392509.htm
http://www.jcrb.com/zyw/n3/ca407007.htm
http://www.jcrb.com/n1/jcrb1005/ca530599.htm
http://www.jcrb.com/n1/jcrb1005/ca530598.htm
http://www.jcrb.com/zywfiles/ca531401.htm
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalProcedureENG.php
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalProcedureENG.php
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/newsletterListing.phpd?NLdate=20060906&show=ALL#id68095
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://www.chinadaily.com.cn/china/2006-08/25/content_673807.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=24021
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=24021

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

September 2005 and arrested Chen on June 21, 2006. Xinhua noted that it received details about the proceedings from a
court document, but did not characterize the document as the court's judgment in Chen's case. According to the document,
Chen's rights "were completely protected" at trial, and his two lawyers "expressed their views in full." This language echoes
similar language in an August 26 China Daily report on the sentencing of New York Times researcher Zhao Yan and an
August 31 Xinhua report (reprinted in the China Daily) on the sentencing of Straits Times journalist Ching Cheong, which
stated that the defendant's procedural rights had been "fully guaranteed" in each case.

On August 17, local authorities took into custody three of Chen's defense lawyers in relation to allegations of theft,
according to an August 19 Washington Post report. Two of the three lawyers were released by noon on August 18 and
subsequently submitted a request to delay the trial. The court did not grant their request, but instead announced that
Chen's defense team could not attend the trial "due to some unexpected reason." The South China Morning Post (SCMP)
reported (subscription required) on August 25 that one hour before the trial began, the court appointed two local lawyers to
represent Chen. Li Fangping, one of the detained lawyers, told the Washington Post that the two local lawyers did not meet
with Chen before the trial. Chen Guangfu, Chen Guangcheng's brother, told the SCMP that during the trial, the two local
lawyers made no objections to the procuratorate's case. Despite a general requirement under Article 152 of China's Criminal
Procedure Law (CPL) that trial judges open their proceedings to the public, Yuan Weijing, Chen's wife, was barred from
attending the trial.

Since June, Linyi authorities have intervened to obstruct legal defense efforts on behalf of Chen. Both Chinese and
international law provide a criminal defendant with the right to be represented at trial by defense lawyers of his own
choosing. Articles 32 and 33 of the CPL provide that a defendant shall have the right to "entrust persons as his defenders."
Furthermore, Article 30 of the Lawyers Law mandates that "[a lawyer's] right to argue or present a defense shall be
protected in accordance with law." The actions of Linyi officials disregard the protections guaranteed under Chinese law, and
contravene Article 11 of the Universal Declaration of Human Rights, which requires that a criminal defendant has had "all
the guarantees necessary for his [defense],” and Article 14.3(b) of the International Covenant on Civil and Political Rights,
which requires that he have "adequate time and facilities for the preparation of his [defense] and to communicate with
counsel of his own choosing."

Chen's conviction is based on events that transpired on February 5 and March 11, both dates on which unidentified
assailants beat Chen's relatives. The Xinhua report indicated that on February 5, at the direction of Yuan Weijing, Chen
"instigated [fellow villagers] Chen Guanghe, Chen Guangdong and Chen Gengjiang to damage and smash cars belonging to
the Shuanghou Police Station and the town government.” On March 11, Chen allegedly "organized a group of people . . .
under the excuse of seeking justice for [his cousin] Chen Guangyu," "stood in the middle of the road to stop vehicles and
directed the mob . . . to yell out and stop traffic," and "stopped the traffic for three hours and delayed more than 200
vehicles, including an ambulance carrying a pregnant woman to the hospital.” Yuan told the SCMP that Chen Guanghe, Chen
Guangdong, and Chen Gengjiang received suspended seven-month sentences and were released on August 24. She further
reported that the three had been tortured during detention.

Full Analysis >=> http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/newsletterListing.phpd?NLdate=20060906&show=ALL#id68705

ACFTU Presses Foreign Companies to Accept Union Branches
The All-China Federation of Trade Unions (ACFTU) began a campaign in March 2006 to establish union branches in foreign
enterprises doing business in China, according to an April 1 Asia Times report.

ACFTU Vice Chairwoman Sun Chunlan announced on July 5 that "[The ACFTU] will promote the formation of unions within
private enterprises during the second half of the year, particularly within foreign enterprises, in order to meet the goals of
expanding the total number of unions to 1.3 million and establishing 120,000 new grassroots unions by the end of the
year," according to a July 5 Xinhua article. Wang Zhaoguo, ACFTU Chairman and a Politburo member, proposed an
amendment to the Trade Union Law on July 5 that would require foreign enterprises to establish ACFTU-affiliated branches,
according to a July 5 Xinhua article.

The ACFTU, a Communist Party-led mass organization, is the only legal labor federation in China. It controls local union
branches and aligns worker and union activity with government and Party policy. Chinese workers who attempt to form
independent workers' organizations, or whom the government suspects of being leaders of such organizations, risk
imprisonment. For more information, see Section I11(c), on the Protection of Internationally Recognized Labor Rights, in the
Commission's 2005 Annual Report.

ACFTU officials have pressed foreign enterprises to establish ACFTU branches. ACFTU officials have said that 60 percent of
the 500,000 foreign enterprises in China have not established ACFTU branches, according to a July 25 Voice of America
(VOA) report. ACFTU Chairman Wang said that, "We started to push Wal-Mart to set up union branches two years ago, yet
there is not a single one built so far . . . [but] we will continue to work on this," according to a July 6 Xinhua article. Wal-
Mart publicly committed in 2004 to allowing its Chinese employees to establish unions if they requested the formation of
one, but no such unions were formed until 2006. In July and August, however, ACFTU branches were rapidly established in
17 Wal-Mart stores in China, according to an August 15 China Labor Bulletin report, and a Wal-Mart spokesman said that
the company anticipates "working collaboratively with leadership from the ACFTU and Union organizations at all levels to
create a model working relationship," according to an August 9 Wall Street Journal article. The VOA report notes that other
foreign enterprises, including McDonald's, Kentucky Fried Chicken, and Samsung, have also established ACFTU branches in
recent months.

September 2006
Page 5 of 18


http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=59611
http://www.chinadaily.com.cn/china/2006-08/26/content_674906.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=68432
http://www.chinadaily.com.cn/china/2006-08/31/content_678515.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=68664
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/08/18/AR2006081801014.html?nav=rss_world
http://china.scmp.com/chitoday/ZZZ2CYBC9RE.html
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalProcedureENG.php
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalProcedureENG.php
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=64225
http://www.un.org/Overview/rights.html
http://www.ohchr.org/english/law/ccpr.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/newsletterListing.phpd?NLdate=20060906&show=ALL#id68705
http://www.atimes.com/atimes/China_Business/HD01Cb03.html
http://news.xinhuanet.com/newscenter/2006-07/05/content_4798421.htm
http://news.xinhuanet.com/english/2006-07/05/content_4798740.htm
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_3c_labor.php
http://www.voanews.com/chinese/archive/2006-07/w2006-07-25-voa22.cfm?CFID=45001101&CFTOKEN=53691426
http://www.chinadaily.com.cn/bizchina/2006-07/06/content_634636.htm
http://www.clb.org.hk/public/contents/article?revision%5fid=39069&item%5fid=39060
http://users2.wsj.com/lmda/do/checkLogin?mg=wsj-users2&url=http%3A%2F%2Fonline.wsj.com%2Farticle%2FSB115512210768330954.html%3Fmod%3Dhome_whats_news_asia

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

The ACFTU campaign to expand unions in foreign enterprises doing business in China follows a March directive issued by top
Party leaders ordering the establishment of Party organizations and trade unions in foreign enterprises as a means to
counter social unrest, according to an August 15 China Labor Bulletin translation of a Beijing News article. The Hong Kong
Liaison Office of the international trade union movement noted in a March analysis that the ACFTU's 2006 efforts to expand
the number of ACFTU branches is an effort to respond to declining ACFTU membership, increasing labor protests, efforts by
Chinese workers to organize independent unions, and an increase in the percentage of the workforce composed of non-
unionized migrant workers. The Xinhua article noted that only 13.8 percent of migrant workers currently belong to an
ACFTU union, and that the ACFTU aims to recruit 6.5 million new migrant workers to join ACFTU branches by the end of
2006.

Zhejiang Officials Demolish House Churches, Beat and Detain House Church Members

Zhejiang officials demolished a Protestant house church in Hangzhou city on July 29, beat hundreds of church members,
and detained more than 50 church members, according to reports of July 31 and August 2 by the China Aid Association
(CAA), a U.S. NGO that monitors religious freedom in China. Officials detained three more Hangzhou house church leaders
on August 3, the CAA reported the following day. The CAA reported on August 9 that authorities released over 20 of the
previously detained members, placed five others in criminal detention under charges of "interfering with the duties of a
public security official,” and continued to hold over 20 members without charge. Another 10 Hangzhou house church
members were released and six others notified formally of their detention on criminal charges later in the month, according
to an August 22 CAA report.

Zhejiang officials also demolished another house church structure in Shaoxing city, accord to the August 22 CAA report. In
connection with the Hangzhou church demolition, Zan Aizong, journalist and Zhejiang bureau chief for the Beijing-based
China Ocean News [Zhongguo Haiyang Bao], was dismissed from his position and briefly detained by Hangzhou public
security officials after he posted reports about the demolition on overseas Web sites, according to reports of Reporters
Without Borders.

The Hangzhou demolition occurred after the local government repeatedly refused to provide authorization for the house
church members to build a church in the Xiaoshan district of Hangzhou, according to a Chinese House Church Alliance report
posted on the CAA Web site. On July 17, the house church members began constructing a church on private property that
had been purchased by house church members. The local government informed church leaders that it had other plans for
developing the land and asked the house church members to cease construction. According to an August 18 New York
Times article (subscription only), the church leaders were told they could build their church on a narrow triangular plot
under an elevated highway. The church members resumed construction on the original site, and on July 28 the local
government declared the building illegal and asked the house church members to demolish it voluntarily. On July 29,
thousands of house church members were occupying the church structure when police dispersed the assembled church
members, beat hundreds of them, and demolished the church.

The state-controlled Chinese press reported official claims that the Hangzhou structure was destroyed in accordance with
Chinese law. Qiu Youlai, Xiaoshan district director of the United Front Work Department, the Communist Party organization
that oversees religious issues, said that the church members had not obtained approval for construction of the building,
which violated city planning rules, according to an August 1 People's Daily report and an August 2 Shanghai Daily report.
The People's Daily and Shanghai Daily reports said that two people had been arrested in connection with the construction
but did not mention any injuries.

Hangzhou house church Protestants have been at odds with the government for some time about building church
structures, according to an August 1 Reuters report. According to the CAA's August 2 report, officials have demolished over
300 house churches in Zhejiang province since 2003. In July 2003, for example, Hangzhou officials demolished
approximately a dozen house churches, according to an Amnesty International report. In August 2004, officials convicted
Liu Fenggang, a house church Protestant from Beijing, of "providing state secrets to foreign organizations" when he
informed foreign news media about these demolitions and other repressive actions against house church Protestants,
Amnesty International reported. In 2000, Zhejiang officials demolished hundreds of churches, temples, or homes where
unregistered religious believers met to pray, according to a December 13, 2000, Zenit report. A June 2001 Keston News
Service report documented the course of the 2000 demolition campaign.

For more information on Protestants in China, see the CECC 2005 Annual Report, Section 111(d).

Judicial Officials Consider Uniform Rules for Court Responses to Citizen Petitions

The Supreme People's Court (SPC) currently is researching the adoption of a uniform set of rules to govern how courts
respond to citizen petitions following court decisions, according to a July 25 Legal Daily article (in Chinese) posted on the
Procuratorate Daily Web site. SPC officials announced at a November 2005 conference that they would require all Chinese
courts to establish such rules, and courts in Anhui, Guizhou, Hainan, Hubei, and Henan provinces and Chongqing
municipality have already done so, according to the Legal Daily article. Guangdong provincial officials announced in July that
Guangdong courts at all levels would also implement such rules, according to a July 20 Xinhua article.

Judges generally have the responsibility under such rules for handling the in-person visits of petitioners who want to
complain about court decisions. The 2005 SPC announcement said that a trial judge's record of handling such complaints
September 2006
Page 6 of 18


http://www.clb.org.hk/public/contents/article?revision%5fid=39069&item%5fid=39060
http://www.ihlo.org/LRC/ACFTU/000306.htm
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=694
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=698
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=712
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=717
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=735
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=18559
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=699
http://www.nytimes.com/2006/08/18/world/asia/18china.html?ref=asia
http://english.people.com.cn/200608/01/eng20060801_288663.html
http://english.eastday.com/eastday/englishedition/nation/userobject1ai2223043.html
http://today.reuters.com/news/newsArticle.aspx?type=worldNews&storyID=2006-08-01T044754Z_01_PEK148666_RTRUKOC_0_US-RELIGION-CHINA.xml&archived=False
http://asiapacific.amnesty.org/apro/aproweb.nsf/pages/LiuFenggang
http://www.katolsk.no/nyheter/2000/12/14-0001.htm
http://www.starlightsite.co.uk/keston/kns/2001/010531CH.htm
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/index.php?PHPSESSID=3a84ce3f71897ad4d6d1e1a156dc092c
http://www.jcrb.com/zyw/n166/ca530637.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=30686
http://news.xinhuanet.com/legal/2006-07/20/content_4861257.htm

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

will be made part of their regular performance review along with their record of handling trials. The Guangdong rules will
require presiding judges who issue decisions to meet with dissatisfied parties, address their complaints, and convince them
that the original decision was valid. A June 21 report posted on the SPC's Web site noted that the rules adopted by the
Bazhong Intermediate People's Court in Sichuan province require the docketing tribunal to organize the court's responses to
parties who complain regarding the "facts, reasons, use of law, and determination of responsibility" of final court decisions.
Docketing judges must notify the presiding judge who issued the decision to meet with dissatisfied parties and convince the
complaining parties that the decision is valid. Judicial authorities at higher levels also may participate in resolving citizen
complaints, and docketing judges may arrange additional meetings if dissatisfied parties continue to file petitions.

Compelling judges to handle post-verdict citizen petitions is part of a comprehensive government effort to reduce the
number of citizen petitions. The SPC's announcement that it would require courts to adopt rules for responding to such
petitions parallel aspects of the new 2005 Regulations on Letters and Visits. The announcement also followed a Ministry of
Public Security-managed national campaign during mid-2005 that sought to reduce the number of citizen petitions
nationwide. Guangdong provincial court officials announced their measures to respond to post-decision petitions at a
conference on xinfang (letters and visits) work. Both the Xinhua article and the SPC press release link the Guangdong and
Bazhong measures to efforts to reduce the number of litigation-related petitions. For more on the Chinese xinfang system,
see Section V(e), on Access to Justice, of the Commission's 2005 Annual Report.

Some commentators have criticized these rules. A July 21 post on the Rule of Law Forum pointed out that requiring judges
to receive petitioners and respond to their complaints after they have issued a decision creates three problems for the
authority and independence of the judiciary. First, the requirement that judges issue additional explanations for their
decisions undermines the authority and weight of the original decisions. Second, requiring judges to explain their verdicts in
more detail creates a pretext for dissatisfied parties to challenge the verdicts and raises the costs of litigation by allowing
parties alternative channels to repeatedly appeal decisions that they disagree with. Third, these rules undermine judicial
impartiality by compelling judges to personally resolve an individual party's dissatisfaction with a verdict.

The SPC rejects such criticism of systems requiring judges to respond to post-decision petitions. An unnamed official of the
SPC's docketing tribunal noted in a February 13 Legal Daily article that, "whether out of concern for social stability or
concern for individual parties, judges cannot fail to pay attention to these matters, and must conduct legal propaganda and
education to convince [petitioners] to abide by the verdict and halt their complaints.” He rejected concerns that such efforts
would harm judicial efficiency, saying that those who "only care about efficiency and deciding cases, and don't care about
the quality or the effects of their decisions" are failing to abide by the "scientific concept of development" of Chinese courts.
SPC Vice President Cao Jianming called on courts in a January 5 speech on the "scientific concept of development” to "fully
recognize the serious situation posed by litigation-related petitions that remain high in number without going down" and
implement rules requiring judges to respond to them as a means for addressing such petitions.

Full Analysis >> http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/newsletterListing.phpd?NLdate=20060906&show=ALL#id64064

House Church Members in Henan, Inner Mongolia, Jilin, and Sichuan Accused of Cult Activities
Government officials in Henan, Jilin, and Sichuan provinces and the Inner Mongolian Autonomous Region investigated or
accused Protestant house church members of being involved in "cults" during June and July 2006, according to the China
Aid Association (CAA), a U.S. NGO that monitors religious freedom in China.

On June 27, officials raided a house church meeting and detained 30 house church leaders in Langzhong city,
Sichuan province, according to a June 29 CAA report. Officials released some of the detainees the next day, but
placed 14 under criminal detention. CAA later reported that 7 of the 14 were placed in administrative detention,
and that authorities likely sent Li Ming, Wang Yuan, Li Jinbo, and Jin Jiyun, all leaders of the Chinese House
Church Alliance who were taken into custody when they inquired about the detentions of the original 30
detainees, to a reeducation through labor center. Li Baiguang, a house church-affiliated lawyer, filed an
administrative complaint on behalf of the seven individuals in administrative detention. Officials have reportedly
pressured the house church members to withdraw the complaint. According to Li Baiguang's report (available via
the CAA Web site) on the repression of the house church in Langzhong, officials accused Wang Suhua, 1 of the
14 detainees, of cult activities. Li Baiguang is one of a number of lawyers who are members of house churches
who have begun to promote the rule of law with respect to religious belief and practice by raising house church
leaders' awareness of their legal rights, and by demanding that the government comply with relevant laws and
regulations.

. On July 6, officials detained Dan Wei, a pastor from Chongqging municipality, and Xiao Tianmin, his wife, during a
Bible study session in Langzhong city, according to a July 14 CAA report. Officials accused them of being cult

leaders.

On July 9, officials raided a house church service in Nanyang city, Henan province, and detained 15 house
church leaders, according to the July 14 CAA report. Officials released 4 leaders the same day, but placed the
remaining 11 in either administrative or criminal detention on charges of engaging in cult activities. As of July
14, all 11 leaders remained in detention.

. OnJuly 11, officials detained Wang Jinhua, a house church pastor, her husband Xu Jinfu, and their 8-year-old
son in Jilin city, Jilin province, according to a July 14 CAA report. Officials released the boy to members of Pastor
Wang's house church. On July 14, officials transferred Pastor Wang to Baishan Prison in Jilin city, and released

September 2006
Page 7 of 18


http://www.court.gov.cn/news/bulletin/region/200606210009.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=30686
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=25168
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=20898
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_5e_access.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/index.php
http://bbs.chinacourt.org/index.php?showtopic=167452
http://www.legaldaily.com.cn/misc/2006-02/13/content_264080.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=35617
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/newsletterListing.phpd?NLdate=20060906&show=ALL#id64064
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=650
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=689
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=690
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=58346
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=677
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=677
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=677

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

her husband. Public security officials sought Yu Peng, another house church leader, who went into hiding, and
questioned at least three other house church leaders in Jilin city about Pastor Wang's relationship with the
banned Three Grades of Servants house church. According to CAA, Pastor Wang once was a leader of this house
church. In 1999 the Chinese government banned the Three Grades of Servants house church as a cult,
according to a July 7 Reuters report (via ABC News).

. OnJuly 27 officials detained Wu Guilan, an ethnic Mongol missionary who had preached to members of the
Mongol ethnic minority in Yijinhuoluo banner in the Inner Mongolian Autonomous Region (IMAR) and organized
evangelistic activities, and on August 5 officials sentenced her to one year of re-education through labor,
according to an August 24 CAA report. The Re-Education through Labor Decision, available with the CAA report,

charged Wu with spreading heresies and instigating people "to engage in cult activities."

Adherents of the religious groups that the government labels as "cults" may be prosecuted under Article 300 of the Criminal
Law, which punishes the formation of "cults" (xiejiao," often translated as "evil cults" by official Chinese media sources).

Article 300 also punishes the use of such organizations or "superstitions" to violate national laws or to commit certain
offenses. A 1999 National People's Congress Standing Committee Decision on Banning Heretical Sects (in Chinese) further

articulates how the government punishes the activities of such groups.

Government classification of a religious group as a "cult" has in the past preceded or accompanied official harassment and
legal prosecution against group members. The government has labeled other Protestant house churches as "cults," including
the South China Church, the leaders of which were tried and imprisoned, initially on cult charges, as discussed in this
January 2002 Christianity Today article. The government has also labeled the Three Grades of Servants house church a
"cult." A court in Heilongjiang province recently tried 17 leaders of the Three Grades of Servants house church for murder
and fraud, and on June 28 sentenced several of its leaders to death. Officials have used the same legal classification to
persecute such spiritual movements as Falun Gong.

For more information on official treatment of Protestant house churches as "cults," see the CECC 2004 Annual Report, pages
36-37 and pages 43-44. For more information on Protestants in China, see the CECC 2005 Annual Report, Section 111(d).

SARA Director Calls for Continued Controls on Religion

Ye Xiaowen, Director of the State Administration for Religious Affairs (SARA), emphasized the importance of government
control over religious communities during an interview with the Xinhua news agency reported in a July 21 Xinhua article. Ye
focused on future strategies for government control over religion, though such control has been a longstanding policy.
According to the article, "[Ye] said one of the key tasks of the [government's] religion departments...is to actively help the
religions get adapted to the mainstream of the socialist society. To this end...the government may suggest realistic
directions for the religions from a friendly and constructive viewpoint and channel them to take part in the country's
construction.”

The government will direct religious communities by ensuring that religious leaders provide correct interpretations of
religious tenets, Ye said in the interview. "Such explanation will convey positive and beneficial contents to worshippers and
direct them to practice faiths rightly," he said. Chinese government interference in the interpretation of religious doctrine
takes a variety of forms. For example, the China Islamic Association, the state-controlled association that oversees China's
Muslim community, has been compiling new sermons that reflect the "correct and authoritative" view of religious doctrine in
line with state policy. The Islamic Association now requires that Muslims seeking to be qualified as religious personnel know
these sermons.

Ye added that the government's religious work "should be done on a legal basis." In 2004, the State Council promulgated a
comprehensive national Regulation on Religious Affairs (RRA). The RRA provides some protections for recognized religious
communities but also codifies control over such communities by mandating government oversight and approval of many
activities.

Ye also said that the government will encourage religious communities to take part in social welfare activities. Local
religious affairs bureaus recently have reported on government projects to organize charity work by religious communities.
See, for example, a June 12 report from the Guangdong Ethnic and Religious Affairs Commission and an August 10 article
from the Shanghai Ethnic and Religious Affairs Commission. In addition to organizing such activities directly, the
government also permits religious communities to organize their own social welfare activities. Article 34 of the RRA provides
for such undertakings.

Since the reform era began in the late 1970s, the government has sought to co-opt religious communities to meet state
goals and to ensure that religious communities do not challenge state power. As a result, the state has accommodated
religion in some respects, though it also represses religious practice outside of its sanctioned framework. Government
support for religious charity work also reflects recognition of the role of civil society organizations in providing welfare
services that the government cannot provide itself.

For more information on religion in China, see Section I11(d), Freedom of Religion, in the CECC 2005 Annual Report.

September 2006
Page 8 of 18


http://abcnews.go.com/International/wireStory?id=2163125
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=744
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=49729
http://www.christianitytoday.com/ct/2002/002/21.24.html
file:///G:/OLD/CECC%20papers/Newsletters/to%20CMS%20blurb%2068079
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt04/CECCannRpt2004.pdf
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/index.php?PHPSESSID=3a84ce3f71897ad4d6d1e1a156dc092c
http://news.xinhuanet.com/english/2006-07/21/content_4863570.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=53393
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=33049
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=54656
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=54656
http://www.mzzjw.gd.gov.cn/export/cn/gzdt/gzdt/nw20060612164614.html
http://mzw.sh.gov.cn/gb/mzw/mrxw/syxw/userobject1ai1443.html
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=53957
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_3d_religion.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/CECCannRpt2005.pdf

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

Court Imprisons One Tibetan Writer, Party Officials Shut Down Another's Blogs

The Intermediate People's Court in Lhasa, capital of the Tibet Autonomous Region (TAR), sentenced a Tibetan teacher and
writer to 10 years' imprisonment in September 2005 on charges of "endangering state security," according to a July 25,
2006, Tibetan Centre for Human Rights and Democracy (TCHRD) press release. Chinese security officials detained Drolma
Kyab, a middle school history teacher in Lhasa, on March 9, 2005, and the Court sentenced him on September 16. Drolma
Kyab was working on unpublished draft commentaries about such topics as Tibetan history, sovereignty, religion, and the
location of People's Liberation Army (PLA) bases in Tibetan areas of China, according to the TCHRD release. Official
information about the charges against him is not available. If Drolma Kyab wrote about PLA facilities, authorities may have
accused him of a criminal offense involving espionage or state secrets (Criminal Law, Articles 110, 111), and court officials
may have closed the trial to the public (Criminal Procedure Law, Article 152).

Drolma Kyab's family, residents of Haibei (Tsojang) Tibetan Autonomous Prefecture in Qinghai province, appealed the
conviction, according to the TCHRD report, but the TAR High People's Court upheld the verdict on November 30, 2005, and
authorities transferred Drolma Kyab to Qushui Prison. An August 3, 2006, Times Online article reported that Drolma Kyab
wrote a letter to the UN Commission on Human Rights explaining the purpose of his writing and appealing for help. In the
letter, reportedly smuggled out of Qushui Prison and seen by the Times Online, Drolma Kyab said, "l want to keep up my
courage . . .. | would like to draw attention to this situation and ask you to help me."

In another development, United Front Work Department officials ordered Tibetcul.net, a Chinese-language Web site
registered in Gansu province that focuses on Tibetan culture, to take down two "blogs" (Web logs), according to a Radio
Free Asia (RFA) report on August 1. The blogs were maintained by Oezer (or Woeser, Weise), a popular Tibetan writer and
poet. Oezer told RFA during a phone-in radio program that she writes in Chinese because she wants Han Chinese people to
"learn the truth about Tibetan history, culture, religion, and traditions." She told RFA, "I think the main reason for shutting
my blog was that | placed a photo of His Holiness [the Dalai Lama] in my blog. | also composed a poem wishing him long
life on [his birthday]. ... Chinese authorities don't like such things." The Ministry of Information Industry and the State
Council Information Office promulgated new rules in September 2005 to tighten control over Internet news information

services, including electronic bulletin board systems and blogs.

Oezer has written 10 volumes, including a collection of poems, a prose volume entitled Tibet Journal, and two books on
China's Cultural Revolution (1966-1976), according to the RFA report. Authorities stripped her of her job, residence, health
and retirement benefits, and forbade her to apply for a passport after she published a collection of essays in Guangzhou
city, Guangdong province, in 2003, according to an October 2004 Human Rights in China (HRIC) report. The volume, which
officials subsequently banned, presented thoughts "relating to Tibet's history, personalities, and way of life." According to
HRIC, authorities ruled that positive references to the Dalai Lama were "political errors." The Tibetan Cultural Association in
Lhasa, Oezer's employer, assembled a group to conduct "thought correction” with her. She left Lhasa to avoid pressure to
recant her views and abandon Buddhism.

See Section I11(d) - "Freedom of Religion," Religious Freedom for Tibetan Buddhists, and Section VI - "Tibet," Tibetan
Culture and Human Rights, of the CECC 2005 Annual Report for more information on how Chinese authorities punish

Tibetans for peaceful expressions that officials believe could undermine Party rule. For more information about political
prisoners in China, including Tibetans, visit the Commission's Political Prisoner Database.

Chinese Authorities Release House Church Filmmaker After 140 Days in Custody

On July 11, Reporters Without Borders reported that documentary filmmaker and blogger Hao Wu had been released by the
Beijing Municipal Public Security Bureau (PSB) after being held for 140 days. The PSB never provided a reason for holding
Wu, but at the time he was taken into custody on February 22, Wu was shooting a documentary about China's unregistered
house churches, the subject of frequent harassment and repression by the Chinese government. On that day, Wu was
supposed to meet with Beijing lawyer Gao Zhisheng, who had represented unregistered house church members and whom
Wu had wanted to include in his documentary. Gao advised against the meeting, according to a July 3 Wall Street Journal
(WSJ) article (subscription required). Two days after Wu was taken away, police removed editing equipment and several
videotapes from his apartment, according to the WSJ. While Wu was being held, police interrogated one of his friends
multiple times about the source of funding for Wu's film, the WSJ said. Prior to being held, Wu had written on his blog about
being confronted by police while filming worshippers at a church.

As was the case with Yang Tianshui and Xu Wanping, authorities denied Wu access to a lawyer on the grounds that the case
involved state secrets, according to a May 17 blog entry (in Chinese) by Wu's sister, Nina Wu, who advocated on his behalf.

Wu was also not allowed to receive visits from relatives. Authorities said that they had placed Wu under "house arrest" but
there is no indication that the PSB ever formally arrested Wu.

In a report on its 2004 mission to China, the UN Working Group on Arbitrary Detention (UNWGAD) identified Chinese

authorities' use of "state secrets"” exceptions as an area of concern, noting that they improperly interfere with access to
defense counsel.

City in Xinjiang Mandates Exclusive Use of Mandarin Chinese in Schools
Schools in Artush city, Xinjiang Uighur Autonomous Region (XUAR), will teach all first grade elementary school classes in
Mandarin Chinese beginning in September 2006, according to a July 11 article in the Xinjiang Daily. Artush is the capital of

September 2006
Page 9 of 18


http://www.tchrd.org/press/2006/pr20060725.html
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalProcedureENG.php
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,25689-2296558,00.html
http://www.rfa.org/english/news/arts/2006/08/01/tibet_author/
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=25176
http://iso.hrichina.org/public/contents/press?revision%5fid=18341&item%5fid=18338
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_3d_religion.php#tibetanb
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_6_tibet.php#humanrightsb
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_6_tibet.php#humanrightsb
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/CECCannRpt2005.pdf
http://www.cecc.gov/pages/victims/index.php
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=18253
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=53957
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=28400
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=58346
http://online.wsj.com/article_print/SB115188591318196709.html
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=40601
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=34469
http://wuhaofamily.spaces.live.com/
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=7503
http://www.ohchr.org/english/issues/detention/index.htm
http://www.xjdaily.com/news/xinjiang/115582.shtml

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

the Kizilsu Kirgiz Autonomous Prefecture in the XUAR. The prefectural government and Party committee, which are jointly
carrying out the policy, will require all primary and secondary schools to teach exclusively in Mandarin by the year 2012.
Since March 2006, teachers in 76 preschool classes in the city have instructed students entirely in Mandarin, the article
reported. In Artush, 80 percent of the population is Uighur, Kirgiz make up 12 percent, and Han Chinese almost 8 percent,
according to 2001 statistics available on the Kizilsu Kirgiz Autonomous Prefecture government's Web site.

The article noted that the Artush Education Department has recruited teachers from elsewhere in the XUAR who are fluent
in Mandarin to teach in the elementary schools. A number of ethnic minority teachers have asked for leaves of absence to
study Mandarin at their own expense, the article reported. The new language policy requires that all elementary school
teachers must score a minimum of 6 on the national Mandarin Chinese language test within three years. Secondary school
teachers must score a minimum of 7 on the same test.

The stated Mandarin-only focus of the Artush language policy differs from the stated bilingual focus of recent language
policies elsewhere in the XUAR. The XUAR government has expanded its bilingual education program in the past year and
provided monetary incentives for students and teachers to participate in bilingual preschool programs. Bilingual education
policy at ethnic minority schools elsewhere in the XUAR, however, has placed primacy on using Mandarin in school rather
than promoting both Mandarin and ethnic minority languages.

In June, the XUAR government began recruiting 1,595 "specially appointed teachers" nationwide to take up teaching
positions in rural schools in Kashgar, Yili, and other areas, according to a June 14 article in Xinhua's Xinjiang service. An
XUAR official quoted in the article said that the recruitment would address the "tense situation of qualified teachers in rural
areas in Xinjiang and raise the quality of rural education.” The official noted that there is a shortage of teaching staff in the
southern XUAR, and that some areas exceed the quota of minority language-speaking teachers while they are understaffed
in Mandarin-speaking teachers. The official added that some schools have a shortage of bilingual teachers who can use both
Mandarin Chinese and a minority language. The article did not report whether the specially appointed teachers must have
knowledge of ethnic minority languages spoken in the XUAR. It specified only that the teachers should be college and
technical school graduates under the age of 30 who have relevant teaching credentials.

Under article 10 of the 1984 Regional Ethnic Autonomy Law (REAL), ethnic minorities are guaranteed the freedom to use
and develop their own languages. In addition, article 37 of the REAL stipulates that "[s]chools (classes) and other
educational organizations recruiting mostly ethnic minority students should, whenever possible, use textbooks in their own
languages and use these languages as the media of instruction;" it promotes the use of instruction in Mandarin Chinese only
in language and literature classes, starting in lower or senior levels of elementary school. Article 22 of the 2005
Implementing Provisions for the REAL affirms the freedom of ethnic minorities to use and develop their own languages but

also "encourages ethnic autonomous areas to gradually adopt 'bilingual teaching."

For additional information, see the sections on Language Policy and Rights Violations in Xinjiang in the CECC 2005 Annual
Report.

Inner Mongolia Government Promotes Mongolian Language

The Inner Mongolia Autonomous Region (IMAR) government has earmarked 10 million yuan for subsidies to reduce
educational fees for students who received their high school education in the Mongolian language and continue their
schooling at universities in the IMAR, according to a July 23 Xinhua article posted on the PRC Central Government Web site.
The government also has set aside yearly funds to support minority-language teaching materials. According to the article,
the IMAR government now has over 1,900 ethnic minority elementary and secondary schools that educate approximately
420,000 students.

The article coincides with other reports from the IMAR on recent measures to encourage use of the Mongolian language,
though under strict Party control. The Sin-e Bargu Right Banner (Pinyin: Xinba'erhuyouqi) government announced that it
has expanded efforts to promote the Mongolian language, according to a July 24 article on the IMAR Ethnicities and Religion
Web site. The 52 banners in the IMAR are equivalent to county-level governments elsewhere in China. The banner
government has established a literature federation with offices under the banner Party committee propaganda department
that supervises arts and literature initiatives, including a revival of "Vast Grassland" magazine, which was first published 30
years ago. In addition, in response to requests from herders, the banner government will resume Mongolian-language FM
radio broadcasts, the article reported. Banner authorities invested 180,000 yuan in April to prepare the radio facilities,
according to the article.

In addition, Ulanhot City has begun examining implementation of the Regulation on Inner Mongolia Autonomous Region
Mongolian Language Work, according to a July 17 article on the IMAR Ethnicities and Religion Web site. Investigation teams
have focused on Mongolian language work by Party and government administrative units and have examined the use of
Mongolian and Mandarin Chinese in areas including business and transportation, the article reported. The Regulation on
Inner Mongolia Autonomous Region Mongolian Language Work entered into force in May 2005. It supports education in
Mongolian and provides subsidies, stipends, and scholarships to participating schools and students (Articles 8-12). The
Regulation also promotes a subsidy to bilingual workers for their knowledge of Mongolian (Article 17); requires government
offices and other work units to increase Mongolian-language translation capabilities (Article 18); and promotes and
subsidizes Mongolian-language publications and broadcasts (Articles 26-28). See a related CECC analysis for more
information on the regulation.

September 2006
Page 10 of 18


http://www.xjkz.gov.cn/Article/show.asp?id=222
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=33310
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=39229
http://www.xj.xinhuanet.com/2006-06/14/content_7260284.htm
http://cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=9507
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=33642
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_3a_minorities.php#languageb
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_3a_minorities.php#xinjiangb
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/CECCannRpt2005.pdf
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/CECCannRpt2005.pdf
http://www.gov.cn/jrzg/2006-07/23/content_343280.htm
http://www.nmgmzw.gov.cn/new/ReadNews.asp?NewsID=754&BigClassName=%C3%F1%D7%E5%B9%A4%D7%F7&SmallClassName=%D2%B5%BD%E7%B6%AF%CC%AC&SpecialID=0
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=12424
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=12424
http://www.nmgmzw.gov.cn/new/ReadNews.asp?NewsID=747&BigClassName=%C3%F1%D7%E5%B9%A4%D7%F7&SmallClassName=%D2%B5%BD%E7%B6%AF%CC%AC&SpecialID=0
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=12434

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

While the recent reports indicate some efforts to implement provisions from the IMAR language regulation, it is unclear if
the regulation is being implemented consistently throughout the region. Some NGO reporting challenges the notion that
authorities are promoting the use of Mongolian in the IMAR. According to a May 22 statement by the Southern Mongolian
Human Rights Information Center submitted to the World Alliance of Mobile Indigenous People, authorities have closed or
merged ethnic minority schools as part of efforts to assimilate Mongol populations. Approximately 25 percent of the region's
Mongolian population speaks only Mandarin Chinese, according to a 1998 article by anthropologist Naran Bilik on Mongolian
language education in the IMAR. Bilik noted at that time that teaching in Mongolian was decreasing in urban areas but that
teachers, activists, and officials were undertaking efforts to open more Mongolian schools. (See Bilik, "Language Education,
Intellectuals and Symbolic Representation: Being an Urban Mongolian in a New Configuration of Social Evolution," in William
Safran, ed., Nationalism and Ethnoregional Identities in China, London: Frank Cass, 1998, pp. 47-49, 54).

The recent IMAR measures to promote Mongolian differ from language policy in the Xinjiang Uighur Autonomous Region
(XUAR), where authorities have reduced the use of minority languages in preschool, elementary, and secondary schools
through Mandarin Chinese and bilingual education programs. Authorities in the XUAR also have reduced opportunities for
XUAR residents to receive college and technical education in ethnic minority languages, thereby reducing incentives to
receive primary and secondary education in such languages. The XUAR's 1993 Regulation on Written and Spoken Language
Work promotes the use of both ethnic minority languages and Mandarin Chinese, but is not as detailed as the IMAR
language regulation. In addition to subsidizing Mongolian-language education, Article 13 of the IMAR regulation encourages
the recruitment of students trained in Mongolian for college-level studies, and Article 14 encourages employers to hire
graduates who received higher education in Mongolian. The XUAR regulation lacks, in contrast, such specific incentives for
students to be educated in minority languages.

Ethnic minorities are guaranteed the freedom to use and develop their own languages by Article 10 of the 1984 Regional
Ethnic Autonomy Law (REAL). In addition, Article 37 of the REAL stipulates that "[s]chools (classes) and other educational

organizations recruiting mostly ethnic minority students should, whenever possible, use textbooks in their own languages
and use these languages as the media of instruction.” Article 22 of the 2005 Implementing Provisions for the REAL affirms

the freedom of ethnic minorities to use and develop their own languages but also "encourages ethnic autonomous areas to
gradually adopt 'bilingual teaching."

For more information on conditions in the IMAR and language use among ethnic minorities, see Section Il1(a), "China's
Minorities and Government Implementation of the Regional Ethnic Autonomy Law," in the 2005 CECC Annual Report.

Hebei Officials Detain Unregistered Catholic Clerics and Laypersons

Officials detained at least 2 unregistered Catholic clerics and about 90 Catholic laypersons in Hebei province between July
30 and August 2, according to an August 2 report of the Cardinal Kung Foundation (CKF), a U.S. NGO that monitors
religious freedom in China, and AsiaNews reports of August 3 and August 11.

Authorities detained Yao Liang, unregistered auxiliary bishop of Xiwanzi diocese in Hebei province on July 30, after inviting
him to Zhangjiakou city to discuss the restitution of church property, the reports said. Officials also detained and released Li
Huisheng, an unregistered priest of the same diocese, on August 1. Catholics who subsequently encountered Father Li
reported that he apparently suffered severe physical injuries during his detention. Thereafter, a large group of Catholics
protested at a police station and petitioned for the bishop's release. Police dispersed and beat the protestors, injuring two
severely enough that they required hospitalization. A pregnant woman protestor reportedly suffered a miscarriage. Officials
detained approximately 90 Catholics and detained Father Li again, according to the reports. Wang Zhong, another
unregistered Catholic priest from Xiwanzi diocese, has been reported missing, and may have been detained. A Chinese
government official later denied that Catholic protestors and police officers had clashed, and also denied that anyone had
been arrested or injured, according to an August 3 Reuters report. The official claimed that there had been "a dispute

between two different groups of Catholics,"” and that the Catholics had been "deliberately provocative" and caused "chaos."

According to AsiaNews, the clerics were detained because they had organized a diocesan pilgrimage to Mount Muozi in Inner
Mongolia. The pilgrimage may have been scheduled to occur on or about August 15, when Catholics celebrate the feast of
the Assumption of the Blessed Virgin Mary, a major holy day. The Chinese government has prevented other gatherings of
Catholic pilgrims, according to previous foreign news reports. In 2004, for example, AsiaNews noted the Chinese
government's continuing efforts to prevent Catholics from making pilgrimages, particularly to Donglu village in Hebei
province.

The Chinese government detains Catholic clerics more often than it detains lay Catholics, and has concentrated its effort to
control the unregistered Catholic community on the unregistered Catholic clergy of Hebei province. Thirty-one of 40
Catholics in prison, under house arrest, or under surveillance as of February 2006 were clerics from Hebei province,
according to the CKF's list of Prisoners of Religious Conscience for the Underground Catholic Church in China.

Bishop Yao was previously detained in March 2005, according to an April 2005 CKF report. For more information on Bishop
Yao, see the CECC Political Prisoner Database. For more information on Catholics in China, see the CECC 2005 Annual
Report, Section I11(d).

September 2006
Page 11 of 18


http://www.smhric.org/news_126.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=62941
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=33310
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=18836
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=64701
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=64701
http://cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=9507
http://cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=9507
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=33642
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_3a_minorities.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_3a_minorities.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/CECCannRpt2005.pdf
http://www.cardinalkungfoundation.org/press/060802.htm
http://www.asianews.it/view.php?l=en&art=6871
http://www.asianews.it/view.php?l=en&art=6934
http://asia.news.yahoo.com/060803/3/2nzd5.html
http://www.asianews.it/view_p.php?l=en&art=871
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=46380
http://www.cardinalkungfoundation.org/prisoners/index.htm
http://www.cardinalkungfoundation.org/press/050403.htm
http://www.cecc.gov/pages/victims/index.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/index.php?PHPSESSID=3a84ce3f71897ad4d6d1e1a156dc092c
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/index.php?PHPSESSID=3a84ce3f71897ad4d6d1e1a156dc092c

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

Officials Conclude Investigation, Increase Surveillance Over Activist Fu Xiancai

The official investigation into the June 8 assault of Three Gorges resettlement activist Fu Xiancai has concluded that his
injuries were self-inflicted, according to a July 26 Human Rights in China (HRIC) press release. HRIC reported that the Zigui
county Public Security Bureau (PSB) in Hubei province found no footprints other than those of Fu's at the scene of the
incident, and that this finding served as the basis for the PSB's decision to drop its criminal investigation. The PSB also cited
the medical conclusion of forensic experts who examined Fu's injuries to support its decision to drop the case.

As Fu's condition has improved, PSB officials have continued to monitor Fu's family and associates, and to increase control
over information concerning his condition. According to a July 20 HRIC press release, officials have placed Fu's family and
friends under surveillance and have increased the number of police officers guarding Fu's hospital room. HRIC reported that
Fu cannot receive visitors without prior permission from the Zigui PSB, and that PSB officials limit the number of visitors
present, the amount of time they may spend with Fu, and access to Fu's medical records. In addition, the July 26 HRIC
press release reported that PSB officials have visited Fu in his hospital room and warned him against filing a new complaint
or challenging the PSB's decision not to investigate further.

The conclusion of the investigation, and the increased monitoring of Fu and his associates, follow earlier reports of official
harassment targeting Fu as a result of his complaints about resettlement and compensation terms for those displaced by
the Three Gorges Dam Project. According to a June 12 HRIC press release, Fu was assaulted and threatened on
approximately 10 different occasions in 2005 and 2006, either by the PSB, village officials, or unidentified assailants. In
September 2005, village officials assaulted Fu and other petitioners who were on their way to Beijing to petition the central
government about their case. Zigui county officials and police officers reportedly watched the assault, but did not intervene,
according to the July 26 HRIC press release and the June 12 HRIC press release. The July 26 HRIC press release reported
that Jia Li, a senior PSB official who oversaw the recently concluded investigation into Fu's assault, condoned and colluded
in previous acts of harassment against Fu.

Government harassment and beatings against Fu and his associates violate Chinese law, and violators may be subject to
criminal liability. Chinese citizens are entitled under Article 41 of the Constitution to criticize, or make suggestions to, any

government agency or personnel. Furthermore, "No one may suppress such complaints, charges and exposures, or retaliate
against the citizens making them." Article 234 of the Criminal Law provides that any person (whether or not a government
official) who causes severe "intentional injury" short of death is punishable by at least 3, but not more than 10, years'
imprisonment. In addition, Article 254 of the Criminal Law provides that government personnel who abuse their power to

retaliate against, or frame, a complainant, petitioner, or critic are punishable by criminal detention or imprisonment of not
more than two years. Under new Provisions on the Criteria for Filing Rights-Infringing Dereliction of Duty Criminal Cases,

issued by the Supreme People's Procuratorate (SPP) on December 29, 2005, and effective July 26, government personnel
can be investigated and prosecuted under Article 254 if suspected of abuse of power that results in serious harm to the
legal rights of the complainant, petitioner, or critic.

The government has harassed and intensified surveillance of Fu and his associates in response to peaceful activities that are
protected under international human rights standards. Article 12 of the Declaration on the Right and Responsibility of

Individuals, Groups and Organs of Society to Promote and Protect Universally Recognized Human Rights and Fundamental
Freedoms (also known as the "Declaration on Human Rights Defenders") provides that "everyone is entitled, individually

and in association with others, to be protected effectively under national law in reacting against or opposing, through
peaceful means," government abuses and violence infringing on citizen rights. The Declaration, adopted in 1998 by

consensus of the UN General Assembly, also stipulates that "the state shall take all necessary measures to ensure

protection against violence, threats, or retaliation for those who exercise this right." Officials in Zigui have permitted
sustained harassment and beatings against Fu and his associates in disregard of these protections.

For additional information on government abuses related to the Three Gorges Dam Project, see the CECC's analysis on
forced evictions and land scandals in late 2005. For information on prosecution of officials who abuse their power, see

related CECC analyses on the new SPP provisions effective July 26, lenient punishment of officials who committed human
rights abuses, and a case in which local officials were convicted for authorizing shootings of villagers in Shengyou village,
Hebei province.

Government Shuts Down Web Site; Chinese Scholars and Activists Respond

The Beijing Communications Administration (BCA) shut down the "Century China" Web site on July 26, according to a
statement (in Chinese, via Boxun) issued by the Web site's operators. The operators said they received a notice (reprinted
on Boxun's Web site) from the BCA on July 25 that ordered them to shut down the Web site immediately. "Century China,"
founded in 2000, was a popular Internet discussion forum for commentary on political, historical, and cultural issues,
according to an August 1 South China Morning Post (SCMP) article (subscription required). The BCA's notice alleged that
"Century China" was providing news illegally on its Web site without a license, in violation of the Provisions on the
Administration of Internet News Information Services (Provisions) and the Measures for the Administration of Internet
Information Services.

On August 2, 103 writers, scholars, journalists, and other activists in China and overseas issued a statement (in Chinese,
via China Human Rights Defenders) condemning the shutdown:

People cannot stop expressing their thoughts. Freedom of speech and freedom of the press, whether in

September 2006
Page 12 of 18


http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=58032
http://www.hrichina.org/public/contents/press?revision%5fid=29610&item%5fid=29609
http://www.hrichina.org/public/contents/press?revision%5fid=29564&item%5fid=29562
http://www.hrichina.org/public/contents/press?revision%5fid=29228&item%5fid=29227
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/constitutionENG.php
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=66275
http://www.unhchr.ch/huridocda/huridoca.nsf/%28Symbol%29/A.RES.53.144.En?OpenDocument
http://www.unhchr.ch/huridocda/huridoca.nsf/%28Symbol%29/A.RES.53.144.En?OpenDocument
http://www.unhchr.ch/huridocda/huridoca.nsf/%28Symbol%29/A.RES.53.144.En?OpenDocument
http://www.ohchr.org/english/issues/defenders/declaration.htm
http://www.ohchr.org/english/issues/defenders/declaration.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=32280
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=68095
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=63851
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=42339
http://www.bca.gov.cn/
http://www.bowenpress.com/cn/2006/china/86_1.shtml
http://peacehall.com/news/gb/china/2006/07/200607311552.shtml
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=24396
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=24396
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=1570
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=1570
http://crd-net.org/Article_Show.asp?ArticleID=1784

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

traditional or Internet media, are internationally recognized human rights. Governments have no right to
interfere with, or restrict, the media's ability to report the news. Therefore, such systems of suppression
violate international norms, the UN's Universal Declaration of Human Rights, and the Chinese Constitution.

The statement also said the shutdown violated Article 35 of the Chinese Constitution, which states that Chinese citizens
enjoy freedom of speech and freedom of the press. Among the statement's signers were Independent Chinese PEN Center
president Liu Xiaobo, activist and retired Beijing University professor Ding Zilin, and Zhejiang journalist Zan Aizong.

The operators of "Century China" criticized authorities for not clearly indicating what part of the Web site's operations or
sections constituted the offering of news information services. "This action, which showed no restraint and did not provide
an opportunity for challenge or defense . . . runs counter to the spirit of the rule of law found in modern civilized societies,"
they said. The operators said the Web site had never offered news content and that they had consulted with authorities in
the past to make sure it complied with the law.

The Ministry of Information Industry (MIl) and the State Council Information Office (SCIO) promulgated the Provisions in
September 2005 to tighten the government's control over Internet news services. The Provisions prohibit the use of the
Internet to post or transmit news reports or commentary relating to politics and economics, or military, foreign, and public
affairs without a government license. The Chinese government has relied on the Provisions to shut down other Web sites. In
March 2006, several groups representing Web sites that had been shut down petitioned the Chinese government to review
the constitutionality and legal validity of the Provisions, arguing that it violated the freedoms of speech and the press
granted under the Chinese Constitution and that the SCIO lacked the authority to license news Web sites.

The Chinese government has shut down Web sites and blogs in addition to "Century China" during 2006. Authorities shut
down the "Polls" Web site in August and revoked its license after the Web site posted a poll asking visitors whether the
General Secretary of the Communist Party should be chosen from among several candidates in differential voting, according
to an August 3 Reporters Without Borders article. Authorities also shut down two blogs maintained by the popular Tibetan
poet and writer Oezer (Woeser or Weise) in July, a move Oezer said was in response to her posting a photograph of the
Dalai Lama on one of her blogs, according to an August 1 Radio Free Asia report.

The shutdowns are the latest in a series of Chinese government efforts in 2006 to censor information on the Internet:

. On June 28, Cai Wu, Director of the SCIO, said at a meeting that "as more and more illegal and unhealthy
information are spread through blogs and search engines, we will take effective measures to put forums, blogs,
and search engines under control," according to a June 29 Xinhua article (English, Chinese).

. In June, authorities shut down two of China's major Internet portals, Sina.com and Sohu.com, for several days
to allow the Internet portals to upgrade their censorship capabilities. The move came after authorities found that
the Internet portals failed to filter certain key words deemed politically harmful, according to a June 20 SCMP
article (subscription required).

On February 21, the MII launched a project titled the "Sunshine and Green Internet Project" to "purify" the
Internet and mobile communications network environments through a series of measures to be undertaken
within a year, according to the June 29 Xinhua article.

State Council Amends Education Law, Bans Arbitrary Fees

The Standing Committee of the National People's Congress (NPCSC) enacted an amendment to the Compulsory Education
Law on June 29, to take effect September 1. Article 2 of the amended law bans authorities from collecting tuition or
"arbitrary" fees for compulsory education. But article 61 leaves the definition of such fees unclear, stating that the State
Council will issue regulations determining the administration of "arbitrary" fees at a later date. Chinese schools charge
students additional fees, ostensibly for school supplies, bedding, uniforms, or other items, to make up for inadequate school
budgets resulting from a lack of local revenue.

The amendment follows central government policy statements that make educational fee reform a top priority for 2006. The
December 31, 2005, Central Party Committee and State Council Opinion on Promoting the Construction of a New Socialist
Countryside made the elimination of additional schooling fees for rural students in western China by 2007 a top policy goal.

Premier Wen Jiabao and other high-level government officials called for measures to prohibit schools in western China from
charging "arbitrary" fees during 2006 and 2007, according to a March 5 China Court Network article. Chinese authorities
have pledged to spend an additional 218 billion yuan to improve rural compulsory education before 2011, according to a
June 30 China Finance and Economics Daily article reposted on the Communist Youth League Web site. National authorities
have attempted to address problems of corruption and misuse of rural educational funds by establishing a system of special
central funds, the details of which are set out in an April 6 joint circular issued by the ministries of education and finance.

Chinese education officials have suggested these measures will not eliminate "arbitrary" fees in urban areas. Vice Minister of
Education Chen Xiaoya said that central authorities would be unable to assume the financial burden necessary to eliminate
"arbitrary" fees in urban areas, and called on local authorities to make their own arrangements, according to a June 30
Xinhua article. Vice Minister Chen also noted that relevant laws and regulations allowed local authorities to charge fees for

educational materials, textbooks, and (in remote areas) boarding for students.

September 2006
Page 13 of 18


http://www.cecc.gov/pages/general/unUdhr.php
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/constitutionENG.php
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=22073
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=7972
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=25176
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=54921
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=18462
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=65057
http://www.rfa.org/english/news/arts/2006/08/01/tibet_author/
http://news.xinhuanet.com/english/2006-06/29/content_4768181.htm
http://news.xinhuanet.com/newmedia/2006-06/29/content_4764343.htm
https://register.scmp.com/loginscmp1.php?refpage=http://china.scmp.com/chitoday/ZZZJOKJB7OE.html&sPF=Y&sKO=&track=
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=67268
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=67268
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=40876
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=40876
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=42578
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=42221
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=42221
http://www.chinacourt.org/public/detail.php?id=197184
http://vweb.cycnet.com/cms/2004/ccylorg/baodao/Countryside/news/t20060630_336385.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=67278
http://news3.xinhuanet.com/newscenter/2006-06/30/content_4768850.htm

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

TAR Party Secretary Accuses the Dalai Lama of Being a "False Religious Leader"

Zhang Qingli, the Communist Party Secretary of the Tibet Autonomous Region (TAR), challenged the Dalai Lama's credibility
as a religious leader and dismissed his approach to resolving the Tibetan issue in an interview with the German magazine
Der Spiegel that was published on August 14. Zhang also defended the record of the Chinese government and the Party on
respecting Tibetan Buddhists' right to religious freedom. Spiegel Magazine, an Online publication, published an English
translation of the interview on August 16.

Zhang accused the Dalai Lama of being a "false religious leader” who has led Tibetans astray and done "many bad

things . . . that contradict the role of a religious leader" since he fled into exile in 1959. He supported this charge by telling
Der Spiegel that the Dalai Lama's frequent international travel and "so-called official visits" are intended "to form alliances
with anti-Chinese forces and to engage in propaganda for his separatist views, which conflict with religion." Responding to a
question about his plans to increase patriotic education, which teaches that religion must promote patriotism toward China,
Zhang said, "We are organizing patriotic education everywhere, not just in the monasteries. Those who do not love their
country are not qualified to be human beings."

Zhang dismissed the Dalai Lama's Middle Way Approach to resolving the Tibetan issue as "splittism," which is a crime under
Article 103 of the Criminal Law. The Middle Way Approach proposes that the Chinese government combine all ethnically
Tibetan areas of China into a single area that practices "genuine autonomy." Although the Dalai Lama has stated publicly
that he is not seeking Tibetan independence, Zhang claimed, "[I]n reality he has not spent a single day not trying to split
the motherland.”

Zhang told Der Spiegel that Chinese policy on religious freedom is "very relaxed" and that people in China are "free to
believe or not." He described that choice as a "personal decision" in which the government and Party do not become
involved. The exercise of religion by religious communities, however, is subject to government control, as Ye Xiaowen,
Director of the State Administration for Religious Affairs, emphasized during an interview reported in a July 21 Xinhua
article. Zhang summarized for Der Spiegel what he described as government and Party policy on religion: "we cannot have
interference from abroad," "[religious communities] must be conducted and managed according to the laws," and, "we show
[religious communities] how to become integrated into socialist society." In addition to conforming to policy and laws,
Zhang said that the exercise of religion "may not interfere in justice, education, production, and labor." Tibetan monastic
institutions traditionally maintain a degree of separation from secular social, educational, and production systems. Zhang
did not explain how the government and Party think such institutions can comply with policy and regulations on religion
without undermining their religious legitimacy and purpose.

Western news media rarely are granted interviews with serving TAR Party secretaries. Since the Party leadership permitted
the interview to take place, Zhang's vigorous challenge to the Dalai Lama's legitimacy as a religious leader likely reflects
both the leadership's support for Zhang and the views that he expressed. Zhang has expressed similarly hard line views in
recent Party speeches. For example, in a May 16 speech to Party officials in Lhasa, Zhang said that the Party is engaged in
a "fight to the death struggle" against the Dalai Lama and his supporters. He called on government and Party officials to
expand patriotic education and strengthen control of Democratic Management Committees within monasteries and
nunneries. Zhang served as acting TAR Party Secretary between November 2005 and May 2006 and was promoted to
Secretary on May 29, according to a Xinhua report dated the same day.

The CECC's 2005 Annual Report observed that the Party does not allow Tibetan Buddhists the freedom to practice their

religion in a meaningful way, and instead tolerates religious activity only within the strict limitations imposed under the
Chinese government's interpretation of the Constitution, laws, regulations, and policies. See Section I11(d) - "Freedom of
Religion," Religious Freedom for Tibetan Buddhists, and Section VI - "Tibet," The Status of Discussion Between China and

the Dalai Lama, of the CECC 2005 Annual Report for more information on religious practice, and on the Dalai Lama's efforts
to move forward in the dialogue with Chinese leaders.

Local Legislative Election Cycle for 2006-2007 Begins Under Strict Party Controls

The government has begun the 2006-2007 round of county and township elections for local people's congresses (LPCs)
while maintaining strict Communist Party control over the process and candidates. Officials will hold elections for about
35,400 township LPCs and 2,800 county LPCs between July 1, 2006, and December 31, 2007, according to a July 27 Legal
Daily article.

Government authorities use detentions and regulatory controls to harass and block independent candidates who wish to
compete in the LPC elections. Public security officials took into custody Yao Lifa and five other independent LPC candidates
in Xiantao, Hubei province after they met for lunch on July 27 to discuss their election campaigns and plans to distribute
leaflets to voters on electoral fraud, according to South China Morning Post (subscription required) and AsiaNews articles
dated the same day. Security officials accused them of holding an illegal gathering and later released them. Yao served as
an independent LPC delegate in Qianjiang city, Hubei province, from 1999 to 2005, but lost his seat in what he claims was a
rigged election. He has continued to compete in local elections and has attempted to advise farmers on how to run lawful
campaigns. Yao said that "[t]he [LPC] elections remain under the tight control of authorities, which [have] restricted the
media to using only Xinhua in coverage of the polls,” according to the AsiaNews article.

Shenzhen housing rights activist Zou Tao said that a local election official informed him he has no chance of winning a local
LPC seat, according to a August 9 Ming Pao article. Zou said that authorities have already chosen the heads of the district

September 2006
Page 14 of 18


http://service.spiegel.de/cache/international/spiegel/0,1518,431922,00.html
http://service.spiegel.de/cache/international/spiegel/0,1518,431922,00.html
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=26239
http://www.cecc.gov/pages/newLaws/criminalLawENG.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_6_tibet.php#discussionb
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=66252
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=53413
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_3d_religion.php#tibetanb
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=30913
http://news.xinhuanet.com/english/2006-05/29/content_4616959.htm
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/CECCannRpt2005.pdf
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_3d_religion.php#tibetanb
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_6_tibet.php#discussionb
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_6_tibet.php#discussionb
http://legaldaily.com.cn/misc/2006-07/27/content_360443.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=42751
http://www.scmp.com/chimain/ZZZOR27MZPE.html
http://www.asianews.it/view.php?l=en&art=6812
http://www.mingpaonews.com/20060809/cab1.htm

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

government, a local street committee, and the district branch of the All-China Women's Federation to fill 3 out of the 12 LPC
seats in his district in advance of the election. Zou, a Communist Party member, is attempting to obtain nomination as an
independent candidate. Chinese law permits citizens to seek nomination as an independent candidate if they obtain the
signatures of 10 voters and receive the approval of the local election committee. Zou has received 500 signatures, but says
that the local election committee is likely to deny his effort to register as an independent candidate because he has been
publicly active in challenging government policies. He also said that a local election official told him that because of social
stability concerns, candidates who refuse to submit themselves to official controls will not be elected, no matter how much
support they enjoy among the public at large.

Local government officials have eliminated proposed amendments to local regulations that would have allowed LPC
candidates more flexibility to engage in independent election activities. In May, Guangdong provincial LPC officials
submitted proposed amendments to the implementation details for Guangdong LPC elections, according to a May 30
Guangzhou Daily article (in Chinese) reprinted on the Xinhua Web site. News media reports note that the draft contained
language that might have allowed LPC candidates to engage in "self-promotional™ activities. But Guangdong provincial LPC
officials announced on July 29 that the draft had been resubmitted for consideration with the proposed changes removed,
according to a Legal Daily article dated the same day. Li Mengyu, Deputy Director of the Guangdong Legal Affairs
Committee, said that applicable law did not clearly provide for "self-promotional” activities by candidates, that current
conditions did not permit such activities, and that permitting them might lead to unspecified negative consequences. The
2004 Amendments to the Organic Election Law for the National People's Congress and Local People's Congresses allow Party-
controlled election committees to organize events for LPC candidates to meet the voters and respond to their questions, but
do not provide for candidates to promote themselves independently.

The amended draft amendments to the implementation details for Guangdong LPC elections also impose additional burdens
on migrants seeking to exercise their right to vote in LPC elections. The original draft permitted migrants who had
temporarily or permanently moved to Guangdong from their place of hukou (household) registration to vote in Guangdong
LPC elections, provided that they first obtained proof of voter eligibility from voter registration officials in their place of
hukou registration. The new draft provides that "individuals temporarily working or residing at a place other than the place
of their hukou registration should return to their place of hukou registration to register as voters and participate in
elections.”" News media accounts of the new draft regulations do not say whether or not the government has provided
voting rights to migrants who have moved permanently to a place other than that of their hukou registration, but who lack
a local hukou in their new city of residence. Governments in many urban areas impose strict economic criteria that prevent
rural migrants from obtaining local hukou in their new city of residence, regardless of how long they have resided there.

For more information on the Chinese hukou system, see the Commission's topic paper on the subject, the chart of various
national and provincial hukou reforms through the end of 2004 on the Freedom of Residence page of the Commission's Web
site, the Commission's 2004 and 2005 Annual Reports, and the Commission’s roundtable on hukou reform. For more
information on government controls over local Chinese legislative elections, see Section V(d), on Democratic Governance
and Legislative Reform, of the Commission's 2005 Annual Report.

Government Announces Extension of Qinghai-Tibet Railway to Rikaze

Yu Yungui, a senior official in the Rikaze (Shigatse) prefectural government in the Tibet Autonomous Region (TAR),
announced that the government plans to extend the Tibet-Qinghai railway westward from Lhasa to Rikaze city, the TAR's
second-largest city, according to an August 9 Xinhua report. The extension would total about 270 kilometers (about 170
miles). Yu said that officials expect the project to take three years, suggesting that it would be completed some time in
2009. Jampa Phuntsog (Xiangba Pingcuo), the Chairman of the TAR government, told reporters in March that he expects
the railway to reach Rikaze during the period covered by the 11th Five-Year Plan (2006-2010), according to a March 13
China Tibet Information Center (CTIC) report.

The Chinese government also plans to construct railways from Lhasa to Linzhi (Nyingtri, or Nyingchi) prefecture, east of
Lhasa, and to Yadong county (Dromo), southwest of Lhasa and near the border with the Indian state of Sikkim, according to
a June 29 Xinhua report. The three railway lines extending beyond Lhasa will be complete within 10 years, according to the
report. The Chinese government has long planned to extend the railway. A June 2001 Xinhua report published at the time
construction on the Qinghai-Tibet railway began said, "After the project is completed, the railway will be extended to
[Rikaze] and Linzhi in Tibet, as well as [to] Yunnan Province."

The Qinghai-Tibet railway began passenger service in July 2006. Advocacy groups, such as the International Campaign for
Tibet (ICT), have campaigned against the railway over concerns about the railway's potential effects on Tibetan culture and
the environment. The Chinese government acknowledged that the Qinghai-Tibet railway has the capacity to result in "an
unprecedented mammoth transfer of resources" that would redraw the map of China's economic divisions, according to a
March 2001 People's Daily op-ed.

A Canadian company that is conducting studies in Xietongmen (Shetongmon) county, near Rikaze, to develop a copper
mining operation has taken the proactive step of permitting TibetinfoNet, an independent information service, to monitor
the project and conduct an ongoing impact assessment study, according to a July 5 TibetinfoNet report. The company has
not started mining operations yet, and may use the railway to transport ore, but the company "has displayed sensitivity
toward the community and the land," according to the report.

September 2006
Page 15 of 18


http://news.xinhuanet.com/legal/2006-05/30/content_4619253.htm
http://legaldaily.com.cn/misc/2006-07/29/content_361910.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=64782
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=2713
http://www.cecc.gov/pages/news/hukou.pdf
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/Residency/hreform.php
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/Residency/index.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt04/index.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/index.php
http://www.cecc.gov/pages/roundtables/090205/index.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_5d_democracy.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_5d_democracy.php
http://news3.xinhuanet.com/english/2006-08/09/content_4941934.htm
http://tibet.cn/en/news/tin/t20060313_99567.htm
http://news.xinhuanet.com/english/2006-06/29/content_4766097.htm
http://news.xinhuanet.com/english/20010617/420114.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=61107
http://www.savetibet.org/campaigns/railway/index.php
http://english.people.com.cn/200103/14/eng20010314_65036.html
http://www.tibetinfonet.net/content/update/24

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

Leaders of Banned House Church Convicted and Sentenced for Murder and Fraud

The Shuangyashan Municipal Intermediate People's Court in Heilongjiang province convicted 17 members of the Three
Grades of Servants house church on charges of murder and fraud, and defense lawyers said that several confessions were
coerced under torture and that the defendants would appeal, according to a July 6 report of the China Aid Association
(CAA), a U.S. NGO that monitors religious freedom in China. The government accused the house church members of
murdering 20 members of the Eastern Lightning religious group and of unspecified counts of fraud. The court sentenced
three of the leaders to death, three others to death sentences with a two-year reprieve (which usually results in
commutation to life in prison), and the remainder to prison terms ranging from 3 to 15 years. Xu Shuangfu, the founder of
Three Grades of Servants church, was among those sentenced to death, according to an article in the Guardian of London.
Defense lawyers say that they plan to appeal the judgment, claiming that at least two of the defendants were coerced under
torture, and that the evidence presented against the accused was insufficient to convict them, according to CAA reports of
July 6 and March 3. (A March 17 CAA press release reproduces the defense statement.)

In 1999, the Chinese government banned the Three Grades of Servants house church as a "cult" (xiejiao), according to a
July 7 Reuters report (via ABC News). 1999 was the same year that the Falun Gong spiritual movement was banned as a
"cult."

An urgent appeal on behalf of the leaders of Three Grades of Servants by Chinese house church leaders was posted on the
CAA Web site, and a November 2004 New York Times article provides additional information on the Three Grades of
Servants house church.

Government Allows North Korean Refugees to Travel Directly to the United States

The Chinese government allowed three North Korean refugees to travel directly from China to the United States in July to
seek asylum, according to an August 4 Wall Street Journal report (subscription required). The three refugees entered the U.
S. Consulate General in Shenyang, the capital of Liaoning province, in May by scaling a wall that separates the U.S. facility
from the South Korean Consulate, according to a May 20 Associated Press report. The Chinese government's action was the
first time North Korean refugees have been allowed to travel directly to the United States to seek resettlement or asylum.
In the past, North Korean refugees hiding in China who wished to seek resettlement as refugees or asylum in the United
States had to travel to a third country to present their cases to U.S. authorities. In May 2006, for example, six refugees
arrived in the United States after traveling secretly through China to seek refuge in the U.S. Embassy in a Southeast Asian
country, according to a May 12 Wall Street Journal report. The six refugees were the first North Koreans to be granted
asylum in the United States under the North Korean Human Rights Act of 2004.

The Chinese government for many years has forcibly repatriated North Korean refugees facing starvation and political
persecution in their homeland, contravening its obligations under the 1951 Convention Relating to the Status of Refugees
and its 1967 Protocol. The government classifies all North Koreans who enter China without valid travel documents as illegal
economic migrants and claims it must return them to North Korea. The North Korean Penal Code criminalizes defection and
crossing the border without government authorization. According to a November 2005 report released by Anti-Slavery
International, Article 233 of the amended Penal Code states that any citizen "who crosses a frontier of the Republic without
permission shall be committed to a detention labor facility for up to two years," and Article 62 says that any citizen "who
defects to a foreign country or to the enemy in betrayal of the country and the people shall be committed to a reform
institution for not less than five years. In cases where the person commits an extremely grave offense, he or she shall be
given life imprisonment in a reform institution, the death penalty, or have their property confiscated."

Vitit Muntarbhorn, the UN Special Rapporteur on Human Rights in North Korea recognized in a 2005 report that North
Koreans who have crossed the border into other countries for reasons of livelihood are refugees sur place, or those who
may not have met the definition of a refugee when they left their country of origin, but can be categorized as refugees at a
later date. According to Muntarbhorn, those fleeing from North Korea are those "who did not leave their country of origin for
fear of persecution, but who fear persecution upon return.” The Chinese government refuses the UN High Commissioner for
Refugees (UNHCR) access to North Korean refugees, and Chinese security forces who guard foreign embassies in Beijing
drive away North Koreans who try to present refugee petitions or seek asylum, according to a July 27, 2005, Reuters report
posted on the Crossing Borders Web site.

For more information on North Korean Refugees in China, see Section VII of the CECC's 2005 Annual Report.

Official Evaluates Regional Ethnic Autonomy in Inner Mongolia

Ismail Amat, Vice Chairman of the National People's Congress Standing Committee (NPCSC), praised the Inner Mongolia
Autonomous Region (IMAR) government for its successes in advancing the ethnic minority autonomy system and
implementing the Regional Ethnic Autonomy Law (REAL), according to a July 17 report from the State Ethnic Affairs
Commission Web site. He added that the IMAR should serve as a model for other ethnic minority autonomous regions. The
article did not detail concrete measures undertaken in the region to realize ethnic autonomy but rather made a connection
between economic development achievements in the IMAR and the promotion of regional ethnic autonomy. Amat's remarks
came while he was visiting the IMAR to inspect the REAL's implementation there. Since July, the NPCSC has been examining
the REAL's implementation throughout China. NPCSC members also gave positive evaluations of regional ethnic autonomy
implementation in autonomous prefectures in Gansu and Guizhou provinces during inspections there in mid- and late July,

September 2006
Page 16 of 18


http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=656
http://www.guardian.co.uk/china/story/0,,1815771,00.html
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=145
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=167
file:///G:/OLD/CECC%20papers/Newsletters/64047
http://abcnews.go.com/International/wireStory?id=2163125
http://www.chinaaid.org/english_site/press_release_detail.php?id=168
http://www.nytimes.com/2004/11/25/international/asia/25china.html?ei=5088&en=88f62b56c890a7bd&ex=1259211600&partner=rssnyt&pagewanted=all&position=
http://online.wsj.com/article/SB115464410368926238.html?mod=googlenews_wsj
http://abcnews.go.com/International/wireStory?id=1984396
http://www.opinionjournal.com/editorial/feature.html?id=110008365
http://frwebgate.access.gpo.gov/cgi-bin/getdoc.cgi?dbname=108_cong_public_laws&docid=f:publ333.108.pdf
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=50056
http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/protect/opendoc.pdf?tbl=PROTECTION&id=3b66c2aa10
http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/protect/opendoc.pdf?tbl=PROTECTION&id=3b66c2aa10
http://www.antislavery.org/homepage/resources/PDF/Full%20Korea%20report%202005.pdf
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=39861
http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/home/opendoc.pdf?tbl=RSDCOI&id=42d66e510
http://crossingbordersnk.org/
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_7_refugees.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/index.php
http://cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=9507
http://www.seac.gov.cn/content/cm/cmapp/bulletincontentview.jsp?id=cm00ad566de883ef&action=20&channel_id=chandbd8caf88cba&channelname=%D2%AA%CE%C5
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=60748
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=60748

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

and called for further work to implement regional autonomy, according to a July 24 article on the NPC Web site and a July
27 Gansu Daily article.

Despite the officials' positive evaluations, and despite some recent reported efforts to promote ethnic minority language
usage, authorities continue to take measures that undermine meaningful autonomy. For example, in the past year,
authorities in the IMAR closed Mongolian Web sites and tried a Mongol couple who practiced traditional Mongolian medicine.
Ethnic Mongol bookstore owner Hada continues to serve a 15-year prison sentence for the crimes of "splittism" and
"espionage," based on peaceful protests for ethnic rights that he organized in the IMAR capital of Hohhot.

For more information on ethnic minority autonomy in China, see Section Il1(a), "China's Minorities and Government
Implementation of the Regional Ethnic Autonomy Law," in the 2005 CECC Annual Report.

Henan to Use Same Compensation Standards for Urban Residents, Qualified Migrants

The Henan High People's Court (HPC) issued an opinion in June that requires courts to use urban compensation standards
for personal injury cases involving qualified rural migrants living in cities, according to a June 23 Xinhua article (in Chinese).
Article 15 of the opinion provides that compensation for injured rural migrants who have a "regular place of residence in the
city" and whose "main source of income is earned in the city” must be calculated using the same standards as for urban
residents.

The Henan HPC opinion seeks to address discrimination suffered by rural migrants who have resided for many years in
urban areas but who lack local hukou (household registration) in their urban place of residence. Article 29 of the 2003
Supreme People's Court's Judicial Interpretation Regarding Compensation Cases for Personal Injuries says that courts must
set compensation for deaths in personal injury cases at 20 times "the per capita annual disposable income of urban
residents or the per capita net income of rural residents in the jurisdiction where the case is heard." These two measures
differ substantially. For example, the national per capita annual disposable income of urban residents was 9,422 yuan in
2005, while the national per capita annual net income of rural residents was 2,936 yuan, according to the Chinese
government's 2005 Work Report. Courts and parties to personal injury disputes have applied this standard to cases in both
Chongging municipality and Hunan province to reduce the amount of compensation awarded to the families of migrants
injured or killed in accidents who lack local hukou despite having resided in urban areas for long periods of time. The Henan
HPC opinion would allow at least those families and victims who meet the designated criteria of a "regular place of residence
in the city" and a "main source of income is earned in the city" to be compensated for injuries using the same standards
applied to urban hukou holders.

Other courts and legislative bodies are considering directives similar to the Henan HPC opinion. The Supreme People's Court
is currently accepting suggestions for a new judicial interpretation on compensation for accidental injury and death,
according to a July 5 Workers Daily report, posted on the China Legislative Information Network System Web site (in
Chinese). The Anhui High People's Court has issued rules stipulating that injury or death compensation for minors who hold
a rural hukou but attend school and live in urban areas shall be computed using the urban standard, according to an April
21 Sichuan Daily article (in Chinese). The Guangxi regional government's Legislative Affairs Office (LAO) is considering new
legislation on accidental injury and death compensation, according to a June 21 Xinhua report (in Chinese). The Guangxi
LAO is deliberating whether or not to apply urban compensation standards for all who are injured or killed in traffic
accidents, or whether to limit urban compensation amounts to urban residents and rural residents who have lived in urban
areas for one or more years and have a "stable place of residence."” The Chongqing High People's Court is currently soliciting
comments on a draft guiding opinion that stipulates that rural hukou holders who are disabled or killed in a traffic accident
may be compensated according to urban standards if they meet certain criteria on income, ownership of housing, or length
of residence in an urban area, according to a June 23 Xinhua article (in Chinese).

Local Chinese authorities have announced a series of limited hukou reforms in recent months. In June, the Henan provincial
government announced that it would implement a pilot program abolishing agricultural hukou in seven cities, according to a
June 20 Xinhua article (in Chinese). In May, Zhejiang provincial Party and government officials announced that they would
attempt to abolish distinctions between agricultural and non-agricultural hukou by the end of 2007, according to a May 5
Beijing News article (in Chinese). Xi'an municipal authorities launched a three-year program on January 1, 2006, to abolish
distinctions between agricultural and non-agricultural hukou, according to a March 7 Beijing News article (in Chinese). The
Xi‘an reforms also call for the implementation of an "access system" that will determine who may obtain a local hukou,
based on whether or not a person has a "lawful and stable place of residence" and "lawful and stable profession." Recent
reforms to abolish agricultural/non-agricultural hukou distinctions are limited in nature. They do not abolish hukou
identification entirely. Migrants must still obtain local hukou in a given urban area to receive public services such as
healthcare and education for their children on an equal basis with other residents. But since many local governments have
set stringent economic criteria for qualifying for local hukou, poor migrants may reside in urban areas for many years but be
unable to obtain a local hukou or urban public services.

For more information, see the Commission's topic paper on the subject, the chart of various national and provincial hukou
reforms through the end of 2004 on the Freedom of Residence page of the Commission's Web site, the Commission's 2004
and 2005 Annual Reports, and the Commission's roundtable on hukou reform.

September 2006
Page 17 of 18


http://www.npc.gov.cn/zgrdw/common/zw.jsp?label=WXZLK&id=350660&pdmc=110108
http://gansu.gansudaily.com.cn/system/2006/07/27/010088566.shtml
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=64981
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=64981
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=25451
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=59877
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_3a_minorities.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/2005_3a_minorities.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/CECCannRpt2005.pdf
http://news.xinhuanet.com/legal/2006-06/23/content_4738103.htm
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=52374
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=39030
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=39030
http://www.mca.gov.cn/artical/content/200510279562/20051028101641.html
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=39085
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=41005
http://www.chinalaw.gov.cn/jsp/contentpub/browser/contentpro.jsp?contentid=co1012717947
http://www.scol.com.cn/nsichuan/cdgj/20060421/200642191538.htm
http://news.xinhuanet.com/legal/2006-06/21/content_4726492.htm
http://news.xinhuanet.com/legal/2006-06/23/content_4736675.htm
http://www.gov.cn/gzdt/2006-06/20/content_315543.htm
http://news.thebeijingnews.com/china/2006/0505/013@178433.htm
http://news.thebeijingnews.com/china/2006/0307/012@165398.htm
http://www.cecc.gov/pages/news/hukou.pdf
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/Residency/hreform.php
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/Residency/index.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt04/index.php
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/index.php
http://www.cecc.gov/pages/roundtables/090205/index.php

CECC China Human Rights and Rule of Law Update

SARA Director Pledges to Resolve Issues of Concern to Orthodox Christians

Ye Xiaowen, Director of the State Administration for Religious Affairs (SARA), pledged "to resolve issues of concern” to
Orthodox Christians during a July 4 meeting in Moscow with Russian Patriarch Alexei I, according to a July 7 South China
Morning Post (SCMP) report (subscription required). Ye also assured Patriarch Alexei that the Chinese government is about
to resolve the matter of building or restoring an Orthodox church on the grounds of the Russian Embassy in Beijing,
according to Interfax reports of July 5 and August 14. The project has been delayed several times, according to a May 31
AsiaNews report. The Russian Orthodox Church has urged the Chinese government to permit Chinese Orthodox to practice
their faith more freely.

The SCMP reported that Ye Xiaowen emphasized to Patriarch Alexei that an Orthodox Church in China would have to be self-
governing, self-supporting, and self-propagating (that is, the government would not permit organizational ties to Orthodox
Churches outside China). This would be in accord with government policy expressed in the Regulation on Religious Affairs
(issued July 2004, effective March 2005, translation available on the Web site of China Elections and Governance) and
applied to the five officially recognized religions (Buddhism, Catholicism, Daoism, Islam, and Protestantism). In the past,
the central government has refused to grant official status to Orthodox Christianity, but local authorities have registered
Orthodox communities in the cities of Harbin in Heilongjiang province, Labdarin in Inner Mongolia Autonomous Region, and
Ghulja and Urumagi in Xinjiang Uighur Autonomous Region. (For information on provincial-level regulations that recognize
the Orthodox Church, see the section on "China's Five Official Religions" in a related CECC analysis.) The SCMP reported
that SARA has established an office of Orthodox affairs and that Chinese authorities have insisted that Chinese priests must
be ordained by Chinese bishops (presently there are no Chinese Orthodox bishops). According to a July 6 AsiaNews report,
13 Chinese Orthodox students are studying for the priesthood in seminaries in Moscow and St. Petersburg. Chinese
Orthodox currently have no priests and no bishops and can meet only for prayer services and not divine liturgy.

An Orthodox church in Harbin city, Heilongjiang province will be rebuilt with support from private investors who will use the
church to house an exhibit of Russian art and crafts, according to a July 6 Northeast report (in Chinese). The Russian
Orthodox Church estimates that about 12,000 Chinese citizens are Orthodox Christians. Many are of Russian or mixed-
Russian descent. Foreign nationals who are Orthodox Christians generally attend services in foreign embassies and
consulates. The Chinese government discourages Chinese citizens from attending these services.

For more information on Orthodox Christians in China, see the CECC 2005 Annual Report, Section I11(d).

242 Ford House Office Building, 441 2nd St. SW, Washington DC 20515

Phone: 202-226-3766 | Fax: 202-226-3804 | E-mail: info@cecc.gov | Website: www.cecc.gov

September 2006
Page 18 of 18


http://china.scmp.com/chimain/ZZZQJS9P7PE.html
http://www.interfax-religion.com/?act=news&div=1679
http://www.interfax-religion.com/?act=news&div=1845
http://www.asianews.it/view.php?l=en&art=6322
http://www.chinaelections.org/en/readnews.asp?newsid=%7B04367822-0220-42F8-B0B8-89BF32ECC02B%7D
http://www.cecc.gov/pages/virtualAcad/index.phpd?showsingle=49669
http://www.asianews.it/view.php?l=en&art=6625
http://heilongjiang.northeast.cn/system/2006/07/06/050457344.shtml
http://www.cecc.gov/pages/annualRpt/annualRpt05/index.php?PHPSESSID=3a84ce3f71897ad4d6d1e1a156dc092c
mailto:infocecc@mail.house.gov
http://www.cecc.gov/

