
Congressional-Executive Commission on China Roundtable 

China’s Treatment of Foreign Journalists 

December 11, 2013 
 

Sarah Cook, Senior Research Analyst for East Asia, Freedom House 

 

Thank you Mr. Chairman and other members of the commission for convening this 

very timely and important roundtable discussion.  

 

In my remarks this afternoon, I will focus on three aspects of the Chinese 

government’s relationship with international media that reach beyond the 

obstructions targeting individual journalists based inside China.  

 

 The use of collective punishment tactics to impede the work of news 

organizations and discourage the dissemination of certain critical reporting.  

 The aspects of these dynamics that take place outside China’s borders. 

 The long-term impact of these pressures on news coverage, human rights, and 

media sustainability.  

 

My remarks are primarily drawn from a report I authored that was published in 

October by the National Endowment for Democracy’s Center for International Media 

Assistance titled The Long Shadow of Chinese Censorship. The full report is available 

online but I would like to submit the chapter on international media and another 

segment for the record alongside my testimony. 

 

Collective Punishment  
 

The impact of the obstacles other panelists have noted reaches beyond an individual 

journalist’s career or physical safety, affecting the broader ability of news 

organizations to report from China. When American television correspondent 

Melissa Chan’s visa renewal was refused, al-Jazeera English had to shutter its 

presence in China because no visa was granted for a replacement.1 Bureau chiefs 

from U.S. outlets like the New York Times or the Washington Post have also been 

unsuccessful in securing visas, though their colleagues still report from inside the 

country.2 Several correspondents have told the Foreign Correspondent’s Club of 

China that officials implied their visa delay was due to their predecessor’s 

reporting.3

  

 

http://cima.ned.org/sites/default/files/CIMA-China_Sarah%20Cook.pdf


These examples reflect a broader phenomenon whereby the targets of Chinese 

sanctions expand beyond specifically offending content or an individual journalist to 

collective retaliation against an entire outlet, sometimes with notable financial 

implications. The Chinese government’s multi-faceted reaction to investigative 

reports by Bloomberg and the New York Times in 2012 about large financial 

holdings by the kin of then Vice President Xi Jinping and Premier Wen Jiabao 

exemplify these dynamics.4  

 

In both instances, the Chinese authorities chose to block the outlet’s entire website 

indefinitely, an unusual move against major news organizations.5 This was despite 

the capacity of the country’s refined Internet filters to block individual pages within 

a website–a tactic employed regularly to restrict access to articles deemed sensitive 

within otherwise tolerated sources. At present, both sites remained inaccessible 

from China. As the previous panelists have noted, both organizations have also faced 

significant challenges renewing or gaining new visas for their correspondents, 

including those uninvolved in the offending investigations. 

 

Reflecting their varied business operations in China, the official retaliation against 

the two outlets manifested differently. For the Times, the blocking of not only its 

English but also of its newly launched Chinese-language website produced palpable 

financial losses. Overnight, the company’s stock lost 20 percent of its value, though it 

slowly recovered over the following months.6 The outlet was also forced to 

renegotiate agreements with numerous advertisers, causing revenue loss.7  

 

Bloomberg’s English-only website does not have a broad audience within China. The 

blocking thus seems motivated less by a wish to damage Bloomberg’s access to 

Chinese readers, than by a desire to signal that finance-oriented news sources are 

not exempt from wholesale blocking if they embark on sensitive political 

investigations.8 More central to Bloomberg’s operations in China are its financial 

data terminals, used by large banks and firms.9 The public gesture of blocking its 

website was combined with other threatening measures including having security 

agents tail some Bloomberg employees and Chinese bankers cancelling previously 

arranged meetings with the outlet’s editor-in-chief. 10  

 

Such actions appear to have deterred at least some would-be business partners and 

clients.11 According to the Foreign Correspondents Club of China, Bloomberg 

“reportedly suffered significant commercial harm from a drop in sales of its data 

terminals.”12  

 

 



Geographic reach not limited to China 
 

The geographic reach of obstructions to international news reporting is increasingly 

not limited to China. This trend manifests in several ways.  

 

In early 2013, several news organizations–including the New York Times, the Wall 

Street Journal, and the Washington Post–publicized that they had been the victims of 

complex cyberattacks by Chinese hackers. The attacks not only targeted individual 

China-based journalists, but also infiltrated the companies’ servers outside China. 

The attackers apparently wished to obtain pre-publication warning on reports 

critical of the Chinese government and to identify sources of information provided 

to foreign correspondents. Though the attacks could not be conclusively traced to 

Chinese government entities, several features lend credibility to that assertion.13 

 

In other instances, the connection to Chinese government actors has been more 

explicit as officials take direct action by pressuring international media executives 

and senior editors to take down or refrain from publishing a critical report.  
 

Both the New York Times and Bloomberg were strongly urged to drop the articles 

about top leaders’ family assets when Chinese officials became aware of the 

upcoming exclusives. After Bloomberg offered the Chinese government an 

opportunity to comment two weeks before publication, the Chinese ambassador to 

the United States met personally with the company’s editor-in-chief in Washington 

alongside other behind-the-scenes pressure.14 

 

These pressures are not limited to the United States. In June 2013, the television 

station France 24 reported that Chinese embassy officials visited its Paris 

headquarters and met with the chief executive after it aired a brief documentary 

titled “Seven Days in Tibet.” According to Reporters Without Borders, the diplomats 

denounced the piece and demanded its removal from the station’s website, a 

request the outlet refused.15 Without providing the full details, the FCCC noted 

similar incidents occurring in London and Berlin over reporting by the Financial 

Times and ARD TV, respectively.16  

 

Chinese security agents and local police have repeatedly harassed foreign 

journalists in Nepal who were reporting on the treatment of Tibetan refugees. In 

February 2012, a CNN crew reported that men appearing to be plainclothes Chinese 

security personnel crossed the border into Nepal and followed them deep into a 

Nepalese village as they tried to interview residents for a story on Tibetan 

refugees.17  



 

Long-Term Impact 
 

Hard-hitting reporting from China continues to reach newsstands and television 

screens around the world. Nonetheless, the Chinese government’s efforts to thwart 

independent investigations have taken a toll on international media coverage of the 

country.  

 

When sources are intimidated into silence, journalists are forced to abandon 

potentially newsworthy stories—including on health issues like AIDS and deadly 

asbestos—or invest an inordinate amount of time and money to complete them.18 

 

Lack of unimpeded access to regions such as Xinjiang and Tibet has hindered 

independent investigations of severe crackdowns, enforced disappearances, and 

torture. Blocked access has sometimes forced overreliance on Chinese state media 

reports, whose unverified details—on the death toll during ethnic unrest, for 

example—eventually seep into Western news items as statements of fact. The 

blocking of foreign correspondents from Tiananmen Square in late October 

following an attack by a speeding SUV helped reinforce the Chinese government’s 

questionable narrative that this was a premeditated assault by Uighur “terrorists.”19 

 

Psychological elements add another dimension, as fears over physical safety, access 

to the country or family privacy can make reporters think twice about what they 

write. According to freelance journalist Paul Mooney, who at the time of our 

interview was awaiting a visa (which has since been denied), a cautious mood has 

settled over the foreign press corps over the past year:  

 

I’m sure that a lot of journalists would deny being intimidated by such 

tactics… but I’m positive that some people buckle and keep away from 

certain ‘”sensitive” topics because they’re afraid of not getting a visa … 

Recently, some colleagues have encouraged me to stop Tweeting and making 

comments about China on other social media and academic list serves, which 

we assume are being monitored. It’s in the back of my mind all the time, but 

I’ve not curtailed what I do.20 

 

Meanwhile, collective punishment tactics generate conflicting stances among 

departments within a news organization, as sales are potentially damaged or 

boosted by editorial decisions.  

 



International media have oftentimes defiantly resisted direct and indirect pressures 

to alter their content, despite potential financial losses.  

 

But not always. Even well respected outlets have faced allegations of self-

censorship, sometimes with a lag time from when Chinese pressure was initially 

applied.  The recent reports of apparent decisions by Bloomberg executives to curb 

the publication of stories investigating the links between Chinese tycoons and the 

political elite are one such example.21 In 2012, the Washington Post’s then 

ombudsman, Patrick B. Pexton, questioned the paper’s handling of an interview with 

Xi Jinping that was printed verbatim based on Chinese-dictated questions and 

replies. He noted the Post’s difficulty securing visas and the receipt of significant 

income from a Chinese-state run advertorial insert as pressure points.22  

 

More broadly, a 2009 academic study found that reports about the Falun Gong 

spiritual practice in major Western news outlets and wire services were few and far 

between, despite the ongoing scale and severity of abuses suffered by its 

adherents.23  The author cited self-censorship and CCP obstructions as two factors 

contributing to the phenomenon.  Despite periodic stories, this trend has largely 

continued. Over the past year, dozens (and more likely hundreds) of Falun Gong 

adherents have been detained and sentenced to prison, in some cases for up to 12 

years.24 Yet there has been almost no coverage in major news outlets of the 

crackdown, despite its implications for how one might interpret other headline-

grabbing developments like reform of the labor camp system. 

 

The existence of self-censorship is difficult to conclusively document, but such 

incidents are nonetheless a reminder of the CCP’s capacity to influence Western 

media reporting on China. As Pexton notes, “There is interdependence in the 

relationship, and constant negotiation and compromise. The Chinese know it, and 

they take advantage of it.”25  

 

Much is at stake as this transnational contestation unfolds. Independent media 

outlets facing Chinese reprisals experience rising costs and loss of advertising 

revenue in an already competitive and financially challenging industry. Individual 

reporters encounter restrictive editorial policies, threats to their livelihood, and 

even physical injury. News consumers outside China are deprived of information for 

assessing the political stability of a major trading partner, responding to health and 

environmental crises, or taking action to support Chinese people’s quest for a more 

free and just society.  

 



For Chinese people, the stakes are even higher. In the age of microblogs, 

circumvention tools, international travel, and satellite television, overseas media 

outlets offer a vital source of information on matters with life-or-death 

consequences, be they torture, environmental pollution, or threats to public health. 

Their ability to function and report uncensored news promotes transparency and 

accountability in an opaque and arbitrary political system. 

 

Absent a concerted international response to Chinese government obstructions, the 

situation is likely to further deteriorate as China's international role expands 

alongside a deep sense of Communist Party insecurity at home. Meanwhile, some 

measures initially aimed at restricting coverage of China could potentially be 

employed to affect reporting on important events in other societies. At one point, 

the heightened activity of Chinese hackers who had infiltrated the New York Times 

global server on the night of the 2012 U.S. presidential election reportedly 

prompted fears among senior editors that the site could be compromised at a 

critical time. Ultimately, the hackers were focused on the narrow objective of 

tracking information related to an exposé about the financial holdings of Premier 

Wen Jiabao’s family, but the incident highlighted the potential for cyberattacks by 

the Chinese government or its sympathizers to impact coverage of political 

consequence in the United States.26  

 

Recommendations  
 

In terms of actions that the U.S. government might take in response, Vice President 

Biden’s raising of this issue both privately and publicly during his recent visit to 

China is a welcome start. However, such statements must be backed up with real 

action and sanctions if the Chinese government does not heed such warnings. 

Otherwise, the United States risks sending the message that its concern over this 

issue is not genuine and that it is unwilling to put real political and diplomatic 

weight behind protecting the freedoms of its journalists—an outcome likely to only 

embolden Chinese government hostility towards foreign media.  

 

As the United States government explores possible responses, Freedom House 

would strongly recommend taking a multi-lateral approach and consulting with 

like-minded government to formulate a united stance. Although most of the 

examples cited today have involved U.S.-based media, this is hardly a problem 

limited to American news organizations. There are hundreds of foreign 

correspondents based in China from dozens of countries and many of them face 

similar restrictions. A collective response from the United States, European 

governments, as well as perhaps Japan and Australia would carry greater weight 



than a U.S.-only reaction. It would also leave the United States and American 

journalists less vulnerable to future retaliation. 

 

Thank you again for holding this roundtable and for giving me an opportunity to 

contribute the above observations to the discussion.  

 
                                                        
1 “Al Jazeera English Forced Out of China,” Al Jazeera, May 9, 2012, 
http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2012/05/201257195136608563.html. 
2 Foreign Correspondents’ Club of China Annual Working Conditions 2013; Will Sommer, “Post’s 
Chinese Visa Fight Ends With a Whimper,” City Desk (blog), Washington City Paper, September 17, 
2012, http://www.washingtoncitypaper.com/blogs/citydesk/2012/09/17/posts-chinese-visa-fight-
ends-with-a-whimper/.  
3 Foreign Correspondents’ Club of China Annual Working Conditions 2013. 
4 Michael Martina, “Bloomberg Sites Blocked in China Days After Xi Family Wealth Story,” Reuters, 
July 4, 2012, http://www.reuters.com/article/2012/07/04/us-china-censorship-bloomberg-
idUSBRE86306820120704; Keith Bradsher, “China Blocks Web Access to Times After Article,” New 
York Times, October 25, 2012, http://www.nytimes.com/2012/10/26/world/asia/china-blocks-
web-access-to-new-york-times.html.  
5 Simon Rabinovitch, “China Keeps Up Block on Bloomberg Website,” Financial Times (London), July 
28, 2012,  http://www.ft.com/intl/cms/s/0/4965b226-d952-11e1-8529-
00144feab49a.html#axzz2aksVfw2D.  
6 “The New York Times Company,” Yahoo! Finance, 
http://finance.yahoo.com/q/hp?s=NYT&a=6&b=16&c=1986&d=6&e=17&f=2013&g=d&z=66&y=13
2. 
7 Margaret Sullivan, “’Great Journalism’ That Has Unwanted Business Impact in China,” New York 
Times, October 26, 2012, http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2012/10/26/great-journalism-that-
has-unwanted-business-impact-in-china/.  
8 Traditionally, though not always, the Chinese authorities have been more tolerant of critical 
reporting related to financial and economic matters, compared to political or human rights ones. 
9 Nonetheless, China remains a relatively small market for the terminals, with about 3,000 operating 
compared to 10,000 in Hong Kong and 100,000 in the United States, according to Howard Winn of 
the South China Morning Post. Howard Winn, “Sino-Bloomberg Relations Remain Unsettled After Xi 
Story,” South China Morning Post (Hong Kong), September 14, 2012, 
http://www.scmp.com/business/article/1036193/sino-bloomberg-relations-remain-unsettled-
after-xi-story. 
10 Rabinovitch, “China Keeps Block on Bloomberg.” 
11 Ibid; Winn, “Sino-Bloomberg Relations.”  
12 Foreign Correspondents’ Club of China Annual Working Conditions 2013. 
13 Nicole Perlroth, “Hackers in China Attacked the Times for Last 4 Months,” New York Times, January 
30, 2013, http://www.nytimes.com/2013/01/31/technology/chinese-hackers-infiltrate-new-york-
times-computers.html?pagewanted=all ; Jonathan Kaiman, “New York Times Claims Chinese Hackers 
Hijacked Its Systems,” Guardian (London), January 31, 2013, 
http://www.theguardian.com/media/2013/jan/31/new-york-times-chinese-hacked 
14 Winn, “Sino-Bloomberg Relations.” 
15 The journalist who filmed the segment undercover during a seven-day visit to Tibet also received 
harassing and threatening messages from Chinese diplomats in Thailand while visiting Bangkok. 
“Chinese Diplomats Threaten French Journalist After Tibet Report,” Reporters Without Borders, June 
11, 2013, http://en.rsf.org/chine-chinese-diplomats-threaten-french-11-06-2013,44762.html .  
16 Foreign Correspondents’ Club of China Annual Working Conditions. 
17 Sara Sidner, “Is China Pushing Nepal to Crack Down on Tibetans,” CNN, February 22, 2012, 
http://edition.cnn.com/2012/02/21/world/asia/china-tibet-nepal. 

http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2012/05/201257195136608563.html
http://www.washingtoncitypaper.com/blogs/citydesk/2012/09/17/posts-chinese-visa-fight-ends-with-a-whimper/
http://www.washingtoncitypaper.com/blogs/citydesk/2012/09/17/posts-chinese-visa-fight-ends-with-a-whimper/
http://www.reuters.com/article/2012/07/04/us-china-censorship-bloomberg-idUSBRE86306820120704
http://www.reuters.com/article/2012/07/04/us-china-censorship-bloomberg-idUSBRE86306820120704
http://www.nytimes.com/2012/10/26/world/asia/china-blocks-web-access-to-new-york-times.html
http://www.nytimes.com/2012/10/26/world/asia/china-blocks-web-access-to-new-york-times.html
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/4965b226-d952-11e1-8529-00144feab49a.html#axzz2aksVfw2D
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/4965b226-d952-11e1-8529-00144feab49a.html#axzz2aksVfw2D
http://finance.yahoo.com/q/hp?s=NYT&a=6&b=16&c=1986&d=6&e=17&f=2013&g=d&z=66&y=132
http://finance.yahoo.com/q/hp?s=NYT&a=6&b=16&c=1986&d=6&e=17&f=2013&g=d&z=66&y=132
http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2012/10/26/great-journalism-that-has-unwanted-business-impact-in-china/
http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2012/10/26/great-journalism-that-has-unwanted-business-impact-in-china/
http://www.scmp.com/business/article/1036193/sino-bloomberg-relations-remain-unsettled-after-xi-story
http://www.scmp.com/business/article/1036193/sino-bloomberg-relations-remain-unsettled-after-xi-story
http://www.nytimes.com/2013/01/31/technology/chinese-hackers-infiltrate-new-york-times-computers.html?pagewanted=all
http://www.nytimes.com/2013/01/31/technology/chinese-hackers-infiltrate-new-york-times-computers.html?pagewanted=all
http://www.theguardian.com/media/2013/jan/31/new-york-times-chinese-hacked
http://en.rsf.org/chine-chinese-diplomats-threaten-french-11-06-2013,44762.html
http://edition.cnn.com/2012/02/21/world/asia/china-tibet-nepal


                                                                                                                                                                     
18 Paul Mooney, email communication to author, July 10, 2013.  
19 Sarah Cook, “Be Skeptical of the Official Story on the Tiananmen Car Crash,” Freedom at Issue 
(Freedom House blog), November 4, 2013, http://www.freedomhouse.org/blog/be-skeptical-
official-story-tiananmen-car-crash  
20 Mooney email interview. 
21 Edward Wong, “Bloomberg News is Said to Curb Articles that Might Anger China,” The New York 
Times, November 8, 2013, http://www.nytimes.com/2013/11/09/world/asia/bloomberg-news-is-
said-to-curb-articles-that-might-anger-china.html?_r=0  
22 Patrick B. Pexton, “Caving to China’s Demands,” Washington Post, February 24, 2012, 
http://articles.washingtonpost.com/2012-02-24/opinions/35442979_1_transcript-mutual-benefit-
questions.  
23 Leeshai Lemish, “Media and New Religious Movements: The Case of Falun Gong” (paper, 2009 
CESNUR Conference, Salt Lake City, UT, June 11–13, 2009), 
http://www.cesnur.org/2009/slc_lemish.htm. 
24 Interviews with Chinese activists who wished to remain anonymous, November 2013; Falun Dafa 
Information Center, “Reports Confirm Ongoing Persecution in China Despite Labor Camp Closures,” 
October 10, 2013, http://www.faluninfo.net/article/1305/Reports-Confirm-Ongoing-Persecution-
in-China-Despite-Labor-Camp-Closures/?cid=84.  
25 Pexton, “Caving to China’s Demands.” 
26 Perlroth, “Hackers in China” (see n. 13). 

http://www.freedomhouse.org/blog/be-skeptical-official-story-tiananmen-car-crash
http://www.freedomhouse.org/blog/be-skeptical-official-story-tiananmen-car-crash
http://www.nytimes.com/2013/11/09/world/asia/bloomberg-news-is-said-to-curb-articles-that-might-anger-china.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2013/11/09/world/asia/bloomberg-news-is-said-to-curb-articles-that-might-anger-china.html?_r=0
http://articles.washingtonpost.com/2012-02-24/opinions/35442979_1_transcript-mutual-benefit-questions
http://articles.washingtonpost.com/2012-02-24/opinions/35442979_1_transcript-mutual-benefit-questions
http://www.cesnur.org/2009/slc_lemish.htm
http://www.faluninfo.net/article/1305/Reports-Confirm-Ongoing-Persecution-in-China-Despite-Labor-Camp-Closures/?cid=84
http://www.faluninfo.net/article/1305/Reports-Confirm-Ongoing-Persecution-in-China-Despite-Labor-Camp-Closures/?cid=84

