
U.S. GOVERNMENT PRINTING OFFICE

WASHINGTON : 

For sale by the Superintendent of Documents, U.S. Government Printing Office
Internet: bookstore.gpo.gov Phone: toll free (866) 512–1800; DC area (202) 512–1800

Fax: (202) 512–2250 Mail: Stop SSOP, Washington, DC 20402–0001

90–597 PDF 2003

FREEDOM OF THE PRESS IN CHINA AFTER SARS:
REFORM AND RETRENCHMENT

ROUNDTABLE
BEFORE THE

CONGRESSIONAL-EXECUTIVE

COMMISSION ON CHINA

ONE HUNDRED EIGHTH CONGRESS

FIRST SESSION

SEPTEMBER 22, 2003

Printed for the use of the Congressional-Executive Commission on China

(

Available via the World Wide Web: http://www.cecc.gov

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00001 Fmt 5011 Sfmt 5011 90597.TXT China1 PsN: China1



CONGRESSIONAL-EXECUTIVE COMMISSION ON CHINA

LEGISLATIVE BRANCH COMMISSIONERS

House Senate

JIM LEACH, Iowa, Chairman
DOUG BEREUTER, Nebraska
DAVID DREIER, California
FRANK WOLF, Virginia
JOE PITTS, Pennsylvania
SANDER LEVIN, Michigan
MARCY KAPTUR, Ohio
SHERROD BROWN, Ohio
DAVID WU, Oregon

CHUCK HAGEL, Nebraska, Co-Chairman
CRAIG THOMAS, Wyoming
SAM BROWNBACK, Kansas
PAT ROBERTS, Kansas
GORDON SMITH, Oregon
MAX BAUCUS, Montana
CARL LEVIN, Michigan
DIANNE FEINSTEIN, California
BYRON DORGAN, North Dakota

EXECUTIVE BRANCH COMMISSIONERS

PAULA DOBRIANSKY, Department of State*
GRANT ALDONAS, Department of Commerce*

LORNE CRANER, Department of State*
JAMES KELLY, Department of State*

JOHN FOARDE, Staff Director
DAVID DORMAN, Deputy Staff Director

* Appointed in the 107th Congress; not yet formally appointed in the 108th
Congress.

(II)

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00002 Fmt 0486 Sfmt 0486 90597.TXT China1 PsN: China1



(III)

C O N T E N T S

Page

STATEMENTS

Gong, Xiaoxia, originally from the People’s Republic of China, former director,
Cantonese Service, Radio Free Asia, Vienna, VA .............................................. 2

Zhang, Huchen, senior editor, Voice of America’s China Branch, Washington,
DC .......................................................................................................................... 5

Bu, Zhong, former reporter and deputy editor, the China Daily, College Park,
MD ......................................................................................................................... 7

Lin, Gong, program associate, Woodrow Wilson Center’s Asia Program, Wash-
ington, DC ............................................................................................................. 10

APPENDIX

PREPARED STATEMENTS

Gong, Xiaoxia ........................................................................................................... 26
Zhang, Huchen ......................................................................................................... 28
Bu, Zhong ................................................................................................................. 30
Lin, Gong .................................................................................................................. 31

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00003 Fmt 5904 Sfmt 5904 90597.TXT China1 PsN: China1



VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00004 Fmt 5904 Sfmt 5904 90597.TXT China1 PsN: China1



(1)

FREEDOM OF THE PRESS IN CHINA AFTER
SARS: REFORM AND RETRENCHMENT

SEPTEMBER 22, 2003

CONGRESSIONAL-EXECUTIVE
COMMISSION ON CHINA,

Washington, DC.
The roundtable was convened, pursuant to notice, at 2:30 p.m.,

in room 2255, Rayburn House Office building, John Foarde [staff
director] presiding.

Also present: David Dorman, deputy staff director; Selene Ko,
chief counsel for trade and commercial law; William A. Farris, sen-
ior specialist on Internet and commercial rule of law; and Carl
Minzner, senior counsel.

Mr. FOARDE. I would like to welcome everyone to this issues
roundtable of the Congressional-Executive Commission on China.
On behalf of Chairman Jim Leach and Co-Chairman Senator
Chuck Hagel, welcome to our panelists, as well as all of you who
are attending.

Last spring’s SARS crisis and the increasing commercialization
of China’s press have led to significant developments in China’s
media in recent months. Some of these developments have been
positive, such as government notices requiring officials to provide
greater access to reports.

But the arrest of writers, censoring and closing of publications,
and the August 2003 announcement that certain topics are forbid-
den to be discussed have had a chilling impact on freedom of ex-
pression.

Most recently, Chinese officials have announced plans to cut ties
with government publications that do not meet certain revenue and
distribution criteria.

To help us find our way through this complicated and rapidly
changing situation, we have four distinguished panelists. Ms. Gong
Xiaoxia holds a Ph.D. in sociology from Harvard. She has taught
sociology at UCLA and George Washington University. From Janu-
ary 1998 until June of this year, she was Director of the Cantonese
Service at Radio Free Asia [RFA].

Mr. Zhang Huchen currently is a senior editor at Voice of Amer-
ica’s [VOA] China Branch. Mr. Zhang graduated from the school of
journalism at the Chinese Academy of Social Sciences in 1984, and
from 1984 to 1990, worked with the Overseas Department of the
Xinhua News Agency.

Mr. Bu Zhong worked at the China Daily for 6 years as a re-
porter and deputy editor, and for CNN for 3 years in Atlanta,
Washington, and Beijing. He holds a Ph.D. in journalism.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00005 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



2

Our old friend Mr. Lin Gang is a program associate, currently at
the Woodrow Wilson Center’s Asia Program, where we see him
quite frequently. He has served as president of the Association of
Chinese Political Studies and has taught at American University
and Johns Hopkins University.

He has co-edited ‘‘China after Jiang,’’ that came out this year,
and ‘‘Transition Toward the Post-Deng China’’ in 2001. He received
his Ph.D. in political science from Pennsylvania State University,
an M.A. from Xiamen University, and his B.A. from Fujian Teach-
ers University.

A word to our four panelists. Our process here has been to give
each of you 10 minutes to make a statement. After 8 minutes, I
will alert you that 2 minutes are remaining, and that is your signal
to sort of wrap things up.

Inevitably, no matter how disciplined you are, there are some
points that you will wish to make in your opening statement that
you do not have time to make. We hope to have time in the ques-
tion and answer session, after each of you has spoken, to catch up
those points. We will go until 4 o’clock or until we run out of en-
ergy, whichever comes first.

So without any further ado, let me call on Ms. Gong Xiaoxia,
please.

STATEMENT OF GONG XIAOXIA, ORIGINALLY FROM THE PEO-
PLE’S REPUBLIC OF CHINA, FORMER DIRECTOR, THE CAN-
TONESE SERVICE, RADIO FREE ASIA, VIENNA, VA

Ms. GONG. Thank you. Ladies and gentlemen, I come here today
to share with you some of my thoughts on the recent development
of press freedom, or lack of it, to be more precise, in China.

Particularly, I would like to discuss the meaning of the new regu-
lations we just talked about, issued by the Party, which are widely
hailed as a bold marketization reform and a step toward press free-
dom.

I would like to address my concern that the overall misinter-
pretation of these new regulations may lead to misunderstanding
of the Chinese political situation, and might mislead our foreign
policy as well.

I think I can skip introducing myself, since you have done so. Let
me quickly outline my main points here.

Based on my research and my personal experience, I believe that
the new regulations recently issued by the Chinese Communist
Party, although they may bring about some competition among the
media, do not imply any fundamental change in the Party’s tight
control over the media.

In fact, the new market these rules create may provide the Party
with new means to further suppress press freedom. Moreover, it
may set up a more nationalistic, or even xenophobic, trend in cov-
ering foreign affairs. It may encourage further America bashing in
the Chinese press.

The new regulations were issued between June and August of
this year. They greatly limit the number of newspapers and maga-
zines owned by the government or Party offices. According to these
regulations, each provincial government office is given the author-

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00006 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



3

ity to buy subscriptions, which was the most resented practice in
the past 50 years.

As a result of this regulatory change, most of China’s press orga-
nizations, which used to be directly controlled by the government,
have now been thrown into a new media market.

Although the motivation of these new regulations is budget pru-
dence instead of press freedom, they have raised hope of limited
press freedom in China. Many people believe that, by introducing
marketization, these regulations open doors for private ownership
in the media, which is among the last areas where government
ownership still dominates. In other words, the trend of
marketization in the Chinese economy has now reached the media.

Will this be the beginning of a new era of press freedom? Most
China observers have given positive answers. We can see, like Liu
Xiaobo, and like many other people, they will say, ‘‘Oh great, pri-
vatization. And it will be freedom eventually.’’

Undoubtedly, in my view, marketization will introduce competition
and profit seeking among the media organizations, and thus will
indirectly encourage some bold experiments between the competitors.

However, neither marketization nor competition instinctively in-
dicate freedom. Those are different things, as you know. Rather,
market competition may provide the Party authorities another in-
strument to control the media, since the terms of competition and
the rules of this market are largely set by the Party.

Therefore, for media organizations, privately owned or otherwise,
winning in a competitive market often means to tilt in the direction
of the government authorities. That is something we have to be
aware of.

There are three key questions which can help us to tell if the
new media regulations are or are not likely to lead to more free-
dom. First, do media organizations need approval from the Party
Propaganda Department to operate?

Second, can the Party Propaganda Department interfere with
personnel decisions, especially hiring, firing, and the promotion of
editorial and management staff in media organizations?

And third, must media organizations follow the guidelines regu-
larly issued by the Party in order to stay in business? Those are
the three questions we have to ask ourselves.

Unfortunately, in my world, the answers we have to these ques-
tions leave very little room for optimism. Press freedom in China
remains merely an illusion, even within a competitive market.

In order to survive in today’s market, Chinese media organiza-
tions have to yield to the pressure coming first from the Party, and
then from the market. To be in business and profitable, they must
promote the Party ideology but do so in ways that are attractive
to their audience, especially when compared to the old stiff propa-
ganda style.

In the background, the Party maintains tight disciplinary power
over any members of the media who dare to challenge their author-
ity. We have seen plenty examples of that.

Marketization in the media does not necessarily indicate liberal-
ization. In fact, combined with strict dictation from the Party, it
may well open new forms of media control that use the pressure
of the new market to strengthen political dictatorship.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00007 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



4

In fact, the profit-seeking trend has been taking place for a few
years. The new regulations merely make it official. Under this new
trend, I have observed that the Chinese media organizations have
indeed become more diverse and bolder in reporting social and
some marginal domestic political issues, but few dare to challenge
the political authorities.

Meanwhile, I am also greatly disturbed by the intensifying hos-
tility by the Chinese press toward the United States in its coverage
of international affairs in general, and of the war on terror in par-
ticular.

A review of the Chinese media since September 11, 2001, shows
increasingly negative coverage of the West, and, most especially, of
the United States. During the war in Iraq, for example, the Chi-
nese media constantly attacked the coalition forces, even as it kept
praising the Saddam regime and the Iraqi military, which became
sort of a laughing stock after that.

As a Chinese Internet user pointed out, CCTV, the central TV
station in China, was perhaps the only TV station outside the Arab
world that reported so many ‘‘victories’’ of the Iraqi regime, or that
launched so many vicious attacks on the coalition forces.

Another critic said that the Chinese press seemed to want to
become a ‘‘consultant’’ of the Iraqi regime regarding military strate-
gies. Such a tone was, of course, set by the Party Propaganda
Department.

Since the beginning of the war on terror, that department has
issued many directives to guide the media in covering this war. I
personally have some experience with these directives, because
they stopped the publication of my book, in fact.

Whereas the Chinese media follows the Party line as a matter
of survival in domestic affairs, it seems positively enthusiastic in
doing so when covering international affairs. They seem to have
discovered that following the Party line here is quite profitable.
That is what we have to know.

Take the Iraqi war coverage by CCTV as an example. The num-
ber of its viewers jumped 28-fold during the period, and the station
earned an extra $100 million.

So in other words, the Chinese media was able to collect millions
of dollars by selling anti-American propaganda. The Chinese audi-
ence, sadly, seems to have a genuine appetite for receiving and ac-
cepting such propaganda.

The Chinese media here have found a niche. In the past few
years, they learned that America bashing is not only politically
correct, and therefore safe, but also fashionable, and therefore prof-
itable.

Why so? We can think of several reasons. For example, anti-West
sentiment, we have seen recently. But the underlying reason re-
mains Party control.

Today, although China has become a member of the WTO and
its economy has become more capitalist than Communist, the Chi-
nese Government still monopolizes all information resources from
abroad, except for a handful of prudent Internet users and the au-
dience that listens to international radio stations such as Voice of
America or Radio Free Asia.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00008 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



5

The only source of information about international affairs in
China is the government. Unlike in domestic issues, when most
Chinese have first-hand experience to assist their judgment, the
government can easily regulate charges to dominate the coverage
of international issues, and thereby form and control popular opin-
ions.

Mr. FOARDE. All right. Let us leave it there and pick up the final
points during our questions and answers.

Ms. GONG. Sure. Thank you very much.
[The prepared statement of Ms. Gong appears in the appendix.]
Mr. FOARDE. Thank you very much.
I would like to go on now to Mr. Zhang Huchen.

STATEMENT OF ZHANG HUCHEN, SENIOR EDITOR, VOICE OF
AMERICA’S CHINA BRANCH, WASHINGTON, DC

Mr. ZHANG. Thank you, Mr. Foarde, and thank you distinguished
panel. I am very happy to be here this afternoon to talk about the
state of the Chinese press in the wake of SARS.

At the height of the SARS outbreak last April, the Political Bu-
reau of the Chinese Communist Party held an emergency meeting
in Beijing to discuss how to deal with the unprecedented outbreak
of the epidemic.

Among the decisions made at the meeting was to ask the media
to report truthfully and accurately the magnitude and the serious-
ness of the disease. It was a reversal of the earlier practice of
covering up the disease at both the central and local levels. Two
high-ranking officials, namely the public health minister and the
mayor of Beijing, were sacked for the cover-up.

Drastic changes were seen overnight. Numbers of new cases and
deaths were published daily in the newspapers and on radio and
TV. Press conferences held by the new mayor of Beijing were car-
ried live on China’s Central Television Station.

Mr. Hu Jintao, China’s new president and new Party boss, and
Mr. Wen Jiabao, the new premier, were seen on CCTV touring
Guangzhou, Shenzhen, and Beijing, visiting people in the market-
place and people’s homes talking about the danger of SARS.

Many political observers and analysts of the Chinese press be-
lieved that this might be a harbinger for a new beginning for the
Chinese press. However, as the truth of the outbreak reached the
Chinese public, people in large cities, especially in Beijing, became
panicky.

A large number of people, not just those working and living in
Beijing temporarily or peasants from other parts of China, but also
from Beijing itself, fled the city in a matter of days, bringing the
risk of spreading the disease to other parts of the country, espe-
cially the countryside.

This must have made the Chinese leaders realize that in a coun-
try where there has never been any real form of freedom of the
press, the truth of a major epidemic such as the outbreak of SARS
might be a little too much for its people to handle.

Another drastic change was seen in the Chinese press. Instead
of reporting new areas of contamination and public reaction, the
focus was now shifted to reporting the ‘‘heroic deeds’’ of the Chi-

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00009 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



6

nese medical workers, and what measures the government was
taking to keep the virus under control.

The SARS epidemic came to an abrupt end at the onset of sum-
mer. As the SARS virus evaporated, so did the hope for any mean-
ingful change on the part of the Chinese press. Gone also was the
hope that the SARS outbreak would lead to any meaningful polit-
ical reform and a new era of openness.

Soon after the World Health Organization lifted the travel ban
to Beijing and the other major cities in China, Party officials in
charge of propaganda began to rein in those whom they believed
had gone too far in reporting the outbreak.

Several newspapers were ordered to close or were warned for
interviewing a military doctor who revealed the truth about SARS
to the Western media, for reporting a major corruption case in
Shanghai or discussing any ‘‘sensitive’’ topics, such as political re-
form and Tibet independence. People who sent short messaging
texts on cell phones were also prosecuted.

A telling example of the increased control of the Chinese media
was the massive demonstration in Hong Kong on July 1 against
the proposed article 23 anti-subversion legislation.

After the demonstration broke out, there was a blackout on the
part of the Chinese press. Official news media, including CCTV, did
not report the mass rally at all.

TV signals from Hong Kong carrying news of the mass rally were
cutoff immediately. It was only 12 days later that the China Daily,
the official English newspaper, mentioned the demonstration in a
commentary.

Callers to VOA shows commented that they would have been
kept totally in the dark about the July 1 and subsequent dem-
onstrations had it not been for the reporting of VOA, RFA, and
other international radio stations.

The ever-increasing control of the Chinese media did not mean
that people stopped talking about political reform, corruption, and
the revision of the Chinese Constitution and similar sensitive top-
ics. A number of publications carried articles on these issues, and
a conference was held on June 19–20 in the coastal city of Qingdao
to debate constitutional revision.

This led the Propaganda Department of the Chinese Communist
Party to take more action. In August, the department ordered
Party organizations, research institutions, and universities to stop
all conferences and suppress all essays on political reform, revi-
sions to the Constitution, and the 1989 Tiananmen Square crack-
down.

The department also instructed China’s news media not to report
on these ‘‘three unmentionables,’’ namely political reform, constitu-
tion revision, and the Tiananmen Square protests of 1989.

An associate of Mr. Cao Siyuan, the organizer of the June con-
ference and a leading advocate for political reform, told VOA that
Mr. Cao was under a lot pressure from the authorities and it would
be ‘‘inconvenient’’ for him to comment further on any issues relat-
ing to political reform.

At the same time, broadcasting of VOA, RFA, and other inter-
national radio stations continues to be jammed, and overseas Web
sites blocked.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00010 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



7

However, we can not say that there has been no change on the
part of the Chinese press since SARS. One ‘‘bright spot’’ is the re-
porting of accidents. For many years, natural disasters and man-
made calamities were deemed ‘‘negative news.’’

Reporting of such negative news, it was believed, would only
bring shame to the leadership of the Communist Party and political
system. One lesson the Chinese leaders must have learned from
the SARS outbreak was that diseases, natural disasters, and acci-
dents happen to any country, regardless of its political system.

At the height of the SARS outbreak, the Chinese official media
reported a major submarine accident. After SARS, we have seen
many, many more reports on food poisoning, coal mine explosions,
and other accidents. These reports even led to the imprisonment of
a number of officials who were accused of being responsible for the
accidents or covering up the accidents.

Now how do we explain the back and forth in the battle for
control of the Chinese media? To me, the measures that were taken
at the height of the SARS outbreak were merely measures of necessity.

China was under a great deal of pressure and criticism from the
international community, especially the WHO. The Chinese citizens
had also lost faith in the Chinese media. They would rather rely
on the grapevine, that is, the central word of mouth, text messages
on their cell phones, and the Internet, for news of SARS.

The central leadership took those measures to repair its badly
tarnished international image and to restore some faith in its rule.
Had the SARS outbreak lasted any longer, it might have built
some momentum for press reform.

As it so happened, the SARS virus evaporated at the onset of hot
weather, and the party officials congratulated themselves on their
good luck, and went on doing things the old way.

In any case, the fight for the freedom of the press cannot be won
overnight in China. After all, it will take a Chinese Gorbachev, not
a virus, to bring down the government’s iron rule over the Chinese
press.

Thank you, Mr. Chairman.
Mr. FOARDE. Thank you very much, Mr. Zhang. You are admi-

rable in your discipline. You came in right on time.
Mr. ZHANG. Thank you.
[The prepared statement of Mr. Zhang Huchen appears in the

appendix.]
Mr. FOARDE. Thank you. Let us go on to our colleague, Dr. Bu

Zhong.

STATEMENT OF BU ZHONG, FORMER REPORTER AND DEPUTY
EDITOR, THE CHINA DAILY, COLLEGE PARK, MD

Mr. BU. Thank you. Distinguished representatives of the CECC,
ladies and gentlemen, China has been in the midst of rapid change
in all sectors. Media reform—I do not know if this is the right term
or not—or media changes, though much slower than other sectors,
are just beginning to catch up.

Very few people predicted that the SARS epidemic could bring
such a widespread panic across China, and give a not so wide-
spread, but still heavy, push to China’s media reform.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00011 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



8

As we know, the SARS epidemic first originated in south China’s
Guangdong Province in February. It then spread to Beijing and
several other provinces. Not surprisingly, the government-
controlled media kept tight-mouthed about the disease at the
beginning.

During that period, Beijing residents mainly depended on the
Internet, e-mails, and cell phone text messages for SARS information.
The Internet came to China as the first forceful reminder that the
days of censorship and suppression of information are numbered.

The media silence was broken in early April after new Premier
Wen Jiabao admitted that the SARS situation was ‘‘grave.’’ In
those days the reporting was mainly about government efforts to
contain the spread of the disease and heroic medical workers sav-
ing lives.

In May and June, I noticed a few newspapers began to criticize
the government’s hiding of SARS information. More criticism came
after the government declared it would punish any officials who
tried to hide SARS information from the public.

Let me describe a few of the important ways I see China’s media
evolving today in the wake of the SARS epidemic.

As one of the first signs of media reform, the media’s commer-
cialization started silently about 10 years ago. The most dramatic
step of the commercialization came in June when the central gov-
ernment announced that it would end its direct financial support
to all but three newspapers and one journal.

This means that most government-owned print media must sever
their ties with government agencies. As the People’s Daily reports,
these media ‘‘would then be free to operate in the marketplace
rather than continuing to serve as cultural units under government
departments or social organizations.’’

China now has more than 2,000 newspapers, 2,000 TV stations,
and 900 magazines. But 25 years ago, there were fewer than 200
newspapers. The rapid growth of the news media has made govern-
ment control less effective, and no one can deter them from going
to the market.

The second sign of China’s media reform is the end of compulsory
subscription, which also happened this June. In the past, before the
end of each year, the government used to issue circular orders
requiring all its departments and agencies subscribe to official
publications. Now this practice is becoming history because the
government has decided to cease it.

Over the past 10 years, the official media has become increas-
ingly unpopular. On Beijing’s streets, no People’s Daily can be
found on newsstands. At the same time, the government has been
cutting off its financial support to its mouthpieces.

In late 1990s, the financial support that the China Daily received
from the government accounted for less than 10 percent of what
was needed, while the remaining 90 percent came from its adver-
tising revenue and a few tabloids it published.

Today, all the official newspapers publish one or more tabloids,
which carry a lot of advertisements, and have cut their official
news down to a minimum. These tabloids make so much money
that they can comfortably support their more official big brothers.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00012 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



9

In Beijing, the Beijing Daily publishes a tabloid, the Beijing
Evening News, and the People’s Daily tabloid is the Jinhua Daily.

Now let me talk a bit about Chinese journalists. It seems to me
that many Chinese journalists are pushing the frontier to put their
‘‘controversial’’ stories in print or on air.

China Central Television’s TV magazine, ‘‘News in Focus,’’ can be
a good example. Now and then, it has to pay lip service to the offi-
cial line for survival, which is fully understandable.

But from time to time, it airs the deepest grievances and the in-
dignation of those oppressed by the sheer greed and shamelessness
of the lower-level government bureaucracy. To me, the TV show is
mainly a muckraker, occasionally, a shocking muckraker, in the
best tradition of American muckrakers.

Now I would like to talk about the top leadership. The majority
of the new top leadership, once in full power, clearly has in mind
the need to ease media control, but ease it little by little.

As high technology develops at breakneck speed and out of their
control, the Chinese media becomes more and more open, almost
against the Party’s will. Some degree of disobedience and even defi-
ance on the part of the media can be observed in the past couple
of years, and also some official tolerance.

As soon as he gained power, President Hu Jintao invited experts
to give lectures to all the Politburo members regularly. The main
contents of each lecture have been reported in the press as a subtle
means of letting attentive people know what is on the minds of the
top leaders right now.

As I remember, the first study session was on the Constitution
and rule of law, a manifest enough hint to the public that during
Hu’s power he is going to rule by law, not by his personal authority.

The latest lecture they had is about the industrialization of
media content. The concept is nothing new in the West, but it is
in China where media outlets had long been taken as a propaganda
machine.

It seems to me that no change in China’s media is insignificant.
Right now, the gains made at every step seem too insignificant to
matter, but the progress is there for people to see, if they care to
see it. These modest gains will in time amount to marked and
important change.

In China, press freedom and independence is to be a painfully
slow process, but it does shuffle its feet forward in the right direc-
tion. It is unwise, even undesirable, for one to exercise undue pres-
sure on it, which may yield an effect to the contrary to that which
is
desired.

If you refuse to believe things are going in the right direction,
pick up any newspaper, even the People’s Daily, and compare it
with what it was, say, 10, or even 5, years ago. In those old, dark
days, news of a plane crash was suppressed in media if there were
no foreigners on board.

After SARS, everyone in China has seen that suppression of in-
formation and of public deceit could quickly and directly endanger
people’s lives by the thousands, and drove the lesson home in the
most convincing manner that the denial of the people’s right to
know could be the denial of their very lives.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00013 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



10

Finally, I hope the voices from the Chinese people can be heard
in the world. To find out what is happening in China’s media, we
must listen to those who still live in China and those who work in
the Chinese news media. I believe they know the best about China.

Mr. FOARDE. Thank you very much for giving us lots of things
to think about, as well as for your brevity and concision.

Mr. BU. Thank you.
[The prepared statement of Mr. Bu appears in the appendix.]
Mr. FOARDE. We will now go on to our friend, Professor Lin

Gang.

STATEMENT OF LIN GANG, PROGRAM ASSOCIATE, WOODROW
WILSON CENTER’S ASIA PROGRAM, WASHINGTON, DC

Mr. LIN. Thank you, Mr. Foarde, and good afternoon, ladies and
gentlemen. It is my great pleasure to share my personal observa-
tion of Party media reform in China with you.

As you know, one by-product of China’s economic reform is the
growing commercialization of the Chinese media. According to offi-
cial statistics, between 1978 and 2002, the number of newspapers
in China increased from 186 to 2,137, while the number of maga-
zines increased from 930 to 9,029.

Most of these media are still owned by the party-state, receiving
more or less of a subsidy from the government. However, adver-
tising and subscription income has become the major source of rev-
enue for the media, except for newspapers and magazines directly
run by the Party and government organs, so called ‘‘dangzheng
jiguang.’’

Media commercialization has provided new incentives and oppor-
tunities for journalists to cover lively, sensational, provocative, and
diverse stories, and expose political corruption, even though it may
offend government officials.

Amid media commercialization, Party-state organ newspapers
and magazines, continue to lose their readership. The circulation of
the People’s Daily, the principal mouthpiece of the Chinese Com-
munist Party, decreased significantly from 6.2 million in 1979 to
about 2 million two decades later.

To increase readership, many Party organ newspapers have to
rely on their subordinating newspapers for financial support. Two-
thirds of Party organ newspapers run by provincial Party commit-
tees have evening newspapers or metropolitan newspapers.

The Guangming Daily, a national newspaper run by the Party,
targeting intellectuals, has benefited from its subordinate the Life
Times. Even the official New Chinese News Agency carries some
sensational stories related to sex on its Web site.

To increase readership, China’s new leadership under Hu Jintao
has called for the Party’s media to be ‘‘close to the mass, close to
the realities and close to life,’’ reducing the exposure of leaders’
activities in the media to give more coverage to ordinary people.

Most recently, the Party plans to end its direct financial support
to the mandatory subscription requirement of most Party-govern-
ment newspapers and magazines.

At the national level, only three newspapers and one magazine
are the exceptions, they include the People’s Daily, Guangming

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00014 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



11

Daily, Economic Daily, and Seeking Truth, which will still be run
by the Party’s central leadership.

At the provincial level, the central leadership will allow each
Party committee to continue operating one newspaper and one
journal. Each municipal Party committee will be allowed to operate
one newspaper only, and county-level Party committees and gov-
ernments can no longer operate media publications.

Beijing’s reform plan on Party media is based on at least two
considerations. First, to reduce the financial burden. In today’s
China, each province can have as many as several dozen Party
newspapers and magazines, starting from the provincial level down
to the county level.

These media are dull in content, relying heavily on subsidies and
mandatory subscriptions by governments at the different levels.
The lower the level of the government, say the township level, the
more Party newspapers and magazines they are supposed to
subscribe to, thus creating a heavy burden for the grassroots,
particularly to those in poor rural areas. So, first is the financial
consideration.

The second is strengthening the Party media. To maintain too
many Party newspapers and magazines not only increases govern-
ment’s financial burden, but also makes Party media either more
boring—repeating the same tune here and there—or inconsistent.
This was described by a political scientist as ‘‘different mouths for
the same brain.’’

By keeping a limited number of Party newspapers and maga-
zines, Beijing apparently tries to make a distinction between Party
media and the mass media. In this way, it tries to free the Party
media of fiery market competition with less media, without loos-
ening the Party’s guidelines. That is my personal observation.

The relative retreat of Party newspapers and magazines from the
media market follows Beijing’s strategy of retaining large state-
owned enterprises and privatizing smaller ones in economic reform,
so called ‘‘zhuada fangxiao,’’ to reform economic situations.

The commercialization of mass media does not necessarily mean
that the Chinese media will gradually gain political independence
from the state control. For the foreseeable future, the political
taboo will co-exist with Beijing’s one-Party rule.

Chinese journalists have to be cautious in exposing the dark side
of the society, because too much exposure of social problems will
not only shake people’s faith in the performance of the Party-state,
but also challenge the legitimacy of the political regime, and one-
party rule. In the absence of significant political reform, we should
not expect media freedom in China as we understand it in the
United States.

That is my personal statement. Thank you.
[The prepared statement of Mr. Lin appears in the appendix.]
Mr. FOARDE. Thank you very much, Professor Lin. Also lots of

food for thought there.
I will give our four panelists a minute to catch their breath and

I will make a couple of short administrative announcements.
The next week or 10 days is a very busy period for the CECC.

On Wednesday morning, the 24th, we are having a full hearing on
China’s WTO implementation and compliance, and commercial rule

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00015 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



12

of law issues. Chairman Leach will preside, and Co-chairman
Hagel will also be in attendance. That is at 10:30 a.m. on the day
after tomorrow, Wednesday, the 24th, in room 491 of the Dirksen
Senate Office Building.

In addition to that, on October 2, our annual report will be pre-
sented to the public at a press conference at 10 a.m. in this room
2255, Rayburn. So, lots going on.

Let us now move to our question and answer period and give our
staff panel here a chance to ask some questions of our panelists.

I think I would began by addressing a question to Gong Xiaoxia.
First of all, you, and Mr. Zhang also, gave us much to think about.
I knew that you had a point or two that you wanted to finish mak-
ing, and so I give you the opportunity to do that if you would like.

Ms. GONG. Actually, that is pretty much it.
Mr. FOARDE. All right. Then I have a question for you. First of

all, how much, here in 2003, do Chinese readers really trust the
press that they read? You say that the Chinese audience wants the
type of anti-American and anti-Western propaganda that they are
seeing, but do they really trust the press on this and other things?

Ms. GONG. I do not think they completely trust the press or
media. I am from China. I lived in China for 31 years, so as my
fellow Chinese—now I am American, actually—my former fellow
Chinese—I have a really natural distrust of the press. I don’t think
the Chinese people trust the press.

On the other hand, in terms of sentiment, many Chinese, espe-
cially the educated Chinese, identify with them and they reflect
that sort of popular anti-Western sentiment.

They would believe that they know even more, and they have
more to support that sentiment. I talk to them—I am from Peking
University—I am still talking to my colleagues, and that is my
impression.

Mr. FOARDE. That is very useful. Thank you very much. I would
address a question to Dr. Bu Zhong. During your presentation, you
were talking about the new tabloids that have been published by
some of the very well-known state publications, and you said that
they are making a lot of money. How are they making the money?
Is it on advertisements or from subscriptions, or how?

Mr. ZHANG. From both, actually, because so many company offi-
cials do not talk about so many political issues in the newspaper.
They just talk about whatever sensational is out there, maybe
something about their life, something that happened in their neigh-
borhoods.

A good example was by the Beijing Evening News. For so many
years it was so popular, and the sales—when it hit the newsstands,
in 1 or 2 hours, you could not buy it any longer. Actually, as far
as I can remember, all provincial Party newspapers now publish
tabloids.

Ms. GONG. May I add a point here?
Mr. FOARDE. Please, go ahead.
Ms. GONG. And also corporate sponsorship is well-hidden, or

open.
Mr. FOARDE. How is that done?
Ms. GONG. Well, one case I know, one tabloid paper only reports

on the positive news of corporations, health, or medicine, or some-

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00016 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



13

thing. So now the corporations pay a tremendous amount of adver-
tising fees for that paper.

Mr. FOARDE. In return for positive coverage of their activity.
Ms. GONG. Exactly.
Mr. FOARDE. But I take it that this same publication would also

publish other stories?
Ms. GONG. Yes, of course.
Mr. FOARDE. Not just a publication for the company.
Ms. GONG. No. It is not like that. Also, they pay the reporters

under the table. That is something they do.
Mr. FOARDE. My final question, as my time is running out for

this round, is to Professor Lin. You said the readership of the flag-
ship publication of the Communist Party, the People’s Daily, is now
about 2 million a day. Where are the readers? Do you know? Are
they concentrated in the cities, or is it all over the country? Where
are most people actually reading?

Mr. LIN. The People’s Daily is still required to be subscribed by
grassroots units. Not for ordinary people. My friend told me just re-
cently it is difficult for him to find a People’s Daily on the news-
stand, but basically, through subscriptions. Those people reading
the People’s Daily are more related to government institutions,
than not. That is my guess.

Mr. FOARDE. I normally do not interrupt these comments with vi-
gnettes, but let me give you a brief one which I think underscores
your point.

After many years away from China, I returned in April 2000,
and went out one early morning to have coffee with a friend. The
fact that you could actually go out to have Starbucks coffee in Bei-
jing showed that there had been quite a bit of change.

But I went past the newsstand and I said, let me get a copy of
the People’s Daily. And so I went over and asked the woman in the
kiosk for it. She looked at me very funny. And I said, ‘‘What is in
the People’s Daily today? ’’ And she replied, ‘‘I do not know. I do
not read that thing any more.’’ So, things really have changed a
great deal.

Mr. LIN. Evening newspapers are much more popular than a
daily, say Xinmin Wanbao for Shanghai, and the reporters earn
more money than the chief editor or president of the People’s Daily.
So, you can see the difference.

Mr. FOARDE. How interesting. My time is up.
I would like to recognize my friend and colleague, Dave Dorman,

who represents Senator Chuck Hagel.
David.
Mr. DORMAN. First, I would like to thank each of you for taking

the time today to help us illuminate this important topic for the
members of our Commission. Each of your testimonies was very
valuable.

I would just start with a comment. It is based on something that
Ms. Gong said, and I think Dr. Lin Gang followed up on. You both
made the comment, I believe, that marketization does not nec-
essarily mean liberalization. I am going to add that capitalism does
not necessarily mean democracy, another proof of political science
demonstrated in China. It is an interesting point.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00017 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



14

I am going to ask each of you to get your crystal ball out for a
second and help us all understand what you think about the re-
forms and regulations that have recently been announced.

Ms. Gong mentioned a new media market. If we could fast-for-
ward, say a year, or even 2 years from now, and imagine that the
SARS epidemic is occurring for the first time, do you believe that
this new media market would report on the epidemic any dif-
ferently?

Ms. GONG. Can I go first? I believe, in looking at it, perhaps the
answer is yes. The public thinks, well, if you can chase a story, find
a story, expose social issues, if you find something worth reporting,
you report. You cannot link that to some subjects—for example,
they made a very clear directive to all the news media that you can
discuss SARS, you can go chase the story of SARS.

Well, actually the media did so. But the bottom line here is, you
cannot link SARS epidemic with the political system. We cannot
say, ‘‘What is wrong with the political system which caused this
disaster? ’’ That is the bottom line.

So I believe, in a year or two, the bottom line will remain the
same, until we have broad-reaching change and the reporting itself
may be a lot more diverse.

Mr. LIN. As a result of media commercialization, journalists, in
general, may enjoy more freedom on social and economic issues,
but not on political issues. Talking about SARS. Of course, there
was a lot of exposure of that issue. But for the government, you
have to expose the issue positively or constructively. We do not ex-
pect to have some sensational stories. Say, somebody bravely died
because of SARS. We believe a lot of officials who were responsible
for that kind of issue were sacked, but few were exposed in the
media. Then if we make a comparison—in Taiwan, government of-
ficials are held responsible for all this kind of problem and exposed
in the media during that period. But in China, they just give you
some figures, very commonly, very constructively and positively.
You do not expect that kind of sensational stories on Chinese TV.

Ms. GONG. Another phenomenon is the so-called rule of law and
the responsibility of others. Several times already, the government
has threatened to sue reporters for reporting a story which caused
political damage. That is something we also have to pay attention
to. They may use other tactics to further suppress press freedom,
especially fines, in a money-driven business.

Mr. ZHANG. I have mixed feelings about this question. On the
one hand, I doubt that if the first SARS outbreak were to happen
2 years from now, instead of disappearing, the result would be any
different. We have seen a lot of growth on the part of Chinese
media and the variety and amount of information in China.

In China, the Chinese people can get access to a large variety of
information these days, including business, entertainment, sports,
health, and lifestyle. But on the other hand, the government is still
controlling very tightly reporting of political news and any news
that may be deemed harmful to the image or the actual rule of the
Chinese Communist Party or the socialist system.

The SARS epidemic was quite different news from other health
news. It concerns a lot of aspects, including the bureaucratic sys-

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00018 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



15

tem, how they reacted to the outbreak, or what the government did
to cover it up.

So the SARS problem might be considered a little bit more than
just health news. It is too important. It is almost political news for
the Chinese leadership. So, I doubt that, if the SARS epidemic
were to happen 2 years from now instead of last spring, the result
would be any different.

But, on the other hand, I also think that the SARS epidemic be-
came such a big thing and had a lot of unique circumstances. First
of all, it was covered up by both the central and local leaders, offi-
cials, the Health Ministry, and officials in Guangdong Province.

It also happened that the National People’s Congress annual ses-
sion and the Chinese People’s Political Consultative Conference
were held in the beginning or middle of March, just before the
height of SARS. Those two things made the Chinese leaders realize
that they must be very quiet about it so as not to bring any factor
to destabilize the country.

So if the SARS epidemic were to happen 2 years from now under
some different circumstances and at a different time of the year,
the result might be a little bit different.

Mr. FOARDE. All right. We are out of time. So, it is time to go
on to our friend and colleague, William Farris, who follows free
flow of information issues for us, and helped put together today’s
panel.

Please.
Mr. FARRIS. Thank you, everyone. I think this question is prob-

ably particularly directed to Dr. Bu, but anyone can feel free to
offer their thoughts on this. Doctor, you mentioned during your
talk that the progress is slow in the right direction, and we need
to be careful about what steps are taken in order to encourage this
to keep going in the right direction.

I am wondering if you have any recommendations or any
thoughts on, how important do you think it is for the U.S. Govern-
ment to continue to fund efforts like VOA and RFA, or various
other Web sites to get information and news into China?

And if you think there are other types of assistance or activities
that the U.S. Government should be undertaking or funding, what
role can the U.S. Government play in encouraging China’s media
and China’s government to continue going in the right direction
and perhaps speed up the progress?

Mr. BU. First, I do not understand what VOA or what Radio Free
Asia is doing. Now I cannot listen to them, because in the United
States I cannot. Back in China, they were jammed.

It basically seems to me that we need to listen to the people liv-
ing in China. I believe that is very important to find out what is
really in their minds. I keep very frequent contact with all of my
former friends in China—I find so many changes happening in
their minds, in their way to approach new stories.

One of my friends who works in South China told me he could
virtually write anything nowadays, as long as he does not write
anything against the government. He says, yes, there are so many
things that he wants to write, but could not put in print. But there
are some things he could refuse to write. That, it seems to me, con-
stitutes very big changes there.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00019 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



16

I have never heard of this before. If you were assigned a story,
you must go ahead and cover it, or whatever. Nowadays, in his sit-
uation, he can actually choose that. He can enjoy a little bit of that
kind of freedom.

So my basic point is that it is really important to listen to the
people inside China, especially if you want to know the media sys-
tem there. We need to listen to those media professionals and what
is in their minds.

Another point is, and it is maybe risky, we totally do not recog-
nize the progress China has made. This kind of slow development
can fool us into not seeing the big picture of China’s media system.
You know, so many changes have happened, but we never know.
We still get it framed in our minds that is bad and it is always bad.
I see all the progress that the Chinese are making, and it seems
to me that the leadership is changing, too.

I can give another example. The Labor Minister recently talked
to a group of journalists and said, ‘‘I really urge you guys to report
industry accidents, because I believe 70 percent, even 80 percent of
those accidents were caused by corruption. Your reporting will help
us curb this corruption. We cannot let this happen again and again
in this country.’’ So, I believe that is progress there.

Also, in some provincial governments, like Anhui—they punish
any official who refuses journalists’ interviews. I do not know if you
have heard of that. That was published in the People’s Daily. It
really surprised me.

So, from the people we really notice those kinds of changes. The
top leadership, it seems to me, cannot change everything overnight.
But I do see progress there happening all the time.

Mr. LIN. May I add one sentence? I think we should invite liberal
intellectuals, including journalists, to the United States to let them
have a chance to see what is happening here. But we don’t need
to invite radicals to the United States, trying to educate them, be-
cause some of them intentionally present themselves as radicals,
and sell their provocative ideas to the West.

Ms. GONG. I would like to jump in, since I worked at Radio Free
Asia for 51⁄2 years. I have to confess, I am sort of a technological
freak. I really love those things. What I fear is that we have ad-
vanced too much in technology. But let me say a few words on
international broadcasting. The international broadcasting to
China has not caught up with technology.

For example, we think of the digital area. They are still using
short-wave broadcasting. I am very obsessed with broadcasting,
since I started listening to all of this since 1971, which was the
main source of my outside information, which also helped me to be-
come a political dissident, and imprisoned later.

But here I really think the United States can get the Inter-
national Broadcasting Board of Governors to put more effort and
put more research into looking at new technological developments,
including the Internet and digital satellite broadcasting. To push
the Chinese media to change, is to have real competition there.

Also, I was thinking that I talk to a Chinese audience almost
every day. What really impressed me was, during the war in Iraq,
so many Chinese people called in and asked for detailed informa-

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00020 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



17

tion about the war in Iraq, because they have no trust in the Chi-
nese official media.

So, I believe, on the one hand we can see the Chinese press has
been much more diverse and yet in a sense not really free, but
open in social and some political issues. But in international re-
porting, that’s the blind spot. If you let the Chinese Government
lead on this reporting and to form popular sentiment—I really
think the United States should focus on this problem.

Mr. ZHANG. I would just like to add, briefly. I think it is very im-
portant for the Congress to continue to fund, and even to increase
funding, for U.S. international broadcasting. Because Mr. Foarde
asked the question, do the Chinese people believe the Chinese
press? The answer is, yes and no.

They turn to the press for any kind of information, including en-
tertainment, health, war, and so on. But the thing they do not
trust, for example, is politics, political news, and international
news. That is why they turn to radio stations like VOA and RFA,
because they want to get more information on China’s political
news and international news, unfiltered, unbiased.

Dr. Gong Xiaoxia talked about how the Chinese media reported
the war in Iraq and other international issues. They want to hear
what is really going on inside Chinese politics, what is going on in
the world, and what is going on in America. That is where U.S.
international broadcasting can provide for the Chinese people.

Ms. GONG. While you will see plenty of diversity in reporting so-
cial issues, if you use the Internet search engine and search for
some international news, you end up with so many pages, but usu-
ally only one version of the story from the Xinhua News Agency.
I found out that the audience was most interested in that news and
in that reporting. That is an area where we should really step in.

Mr. BU. Could I add one more point? In talking about supporting
things, I really hope the U.S. Congress will continue support for
more Chinese students to come to the United States to take a real
look at what is going on here.

My personal experience has shown me this very clearly. The first
time I came to the United States was on a Freedom Forum fellow-
ship; I came to the United States to get a chance to work at the
various news organizations for 1 year, and to get a chance to visit
Virginia and Tennessee, and a couple of Freedom Forum offices
there. That really helped me understand the American system better.

While I was working in CNN’s news room, I almost always com-
pared the reporting by my Chinese colleagues and my American
colleagues. This helped me understand better the two systems. I
really believe a better understanding between the two systems will
help us better understand the two peoples.

Mr. FOARDE. Thank you very much. William is out of time.
We will go on to our next questioner. I said a few minutes ago

that we are having a busy week or 10 days at the Commission, but
today is a particularly happy occasion because we have a new staff
member who has just joined us.

He is Carl Minzner. Carl is a distinguished attorney with a great
background in China and the Chinese language. This is his first
day on the job, and his first issues roundtable. So, Carl, over to you
for some questions to our panelists, please.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00021 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



18

Mr. MINZNER. Thank you very much. I appreciate the oppor-
tunity to meet and listen to what each of you has to say.

I will just pick up on one thing that William had raised. We were
just talking about American broadcasts into China. Particularly, I
want to pick up on something that Dr. Gong brought up, which is
that you noted that there is a rise in anti-Western sentiment in the
media.

Part of that may not be merely the fact of government control of
the media, but may also reflect sentiment on the part of some of
the readers, on the part of some of the consumers of the media.

Given that, how should the U.S. Government alter its RFA and
VOA broadcasts? Is there anything that should be changed to ad-
dress this sentiment, and if so, what should be done?

Ms. GONG. All right. Well, I would like to add a little bit more.
My point is that, even as a popular sentiment which seems to be
spontaneous, in that environment, under the political dictatorship,
it was formed by the government, by the government propaganda.
It is a bit of a complicated question, I have to admit.

If one discusses how the sentiment was formed, actually, I would
like to ask something of Mr. Bu Zhong.

In a way, all the students who studied in America and went back
to China, I would say a large percentage—I am not sure if it is a
majority, but a large percentage—became extremely nationalistic
and anti-America. That is a very sad fact, and we can discuss that
further.

But I think RFA and VOA and organizations alike can do is to
have more extensive reporting. Take the war on terror, for exam-
ple. I watch the Chinese media every day and they did report
American opinions, but overwhelmingly reported the thinking of
leftist intellectuals in America. The idea was ‘‘Even Americans
think the Americans deserve it.’’ That is so ridiculous, I would say.

So for VOA, and RFA, and organizations alike, in our reporting,
I firmly believe we need to organize and to coordinate between all
of us some in depth informational panels for the Chinese audience.
There are plenty of things we can do. But facing the new budget
cuts in international broadcasting, I really doubt if we can very
well accomplish the job if we have further budget cuts.

Mr. ZHANG. I would like to say that we need to explain U.S. poli-
cies better for our global listeners. The sentiment Dr. Gong de-
scribed is very true in China and in other parts of the world.

I happened to be in Korea to cover the World Cup 2002. I found
that a lot of young people in Korea harbor anti-American sentiment
because of a lot of factors. I am not going to say anything about
that today.

But I think we can do a better job of explaining our policies to
our listeners. Sometimes it is hard for us to find people who are
in the position to explain our official policy to our listeners.

I am reporting on the Congress. Congress is my beat now. But,
more often than not, I find a lot of people are not returning my
calls. I know they are very busy people. But sometimes VOA and
RFA might not be their priority.

They think it is more important to be responsible to their own
districts, to be responsible to their voters, or getting on national

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00022 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



19

TV. They do not know it is also important to explain our policies
to our listeners and viewers across the world.

Second, we need to tell people in the world that there are dif-
ferent opinions in America regarding a lot of things, the war in
Iraq, anything, you name it. I think that is how we can win more
people over to our side. Thank you.

Mr. FOARDE. We are out of time.
We will go now to Selene Ko, our colleague who handles commer-

cial rule of law issues, usually, but also is interested in free flow
of information issues.

Selene.
Ms. KO. Thank you, everyone, for being here today.
I wanted to switch subjects a little and talk a bit about the

media profession itself, and professionalism and corruption within
the media in China, and whether or not any of you think that is
a serious problem or whether corruption is raised as an excuse for
increased and heightened government regulation of the industry. If
it is a serious problem, how should it be addressed?

Also, can you tell me whether there are any self-regulation
efforts going on within the Chinese media? Has there been develop-
ment of a code of ethics or anything of that nature.

Mr. BU. Can I talk a little bit about that? While I worked at the
China Daily, first of all, I worked as a reporter. Someone invited
us for a free lunch for something. In the first year or two, you
think, ‘‘Yes, this is so great. I never got a chance to go to that fancy
hotel before. I can go there now.’’

That happens with some American companies. They are so rich,
they can afford to rent fancy hotels to treat those reporters. Then
the reporters come back with some stories there. Because the com-
panies could be Ford, could be Motorola, whose events are also big
stories there because they have invested so much money in China.

After a while, I found that was a shame to me, especially when
I began to read something about journalism and what we really
should do.

Later I became a copy editor. I could tell if a reporter got money
or not from the sources when his story appeared on my computer.
Sometimes, that is a big story. If that story is not so important but
the reporter wants to get it into the newspaper there. I will tell
him, ‘‘You cannot do this there.’’

But it was a common practice. Back then, when I was working
there in the mid-1990s, I believe that more and more journalists
felt that this was not a good practice at all. You are just like some-
one who tosses you any food, and you just hang around like a dog.

So, Chinese journalists want to have their own professional dig-
nity. They do not want to just stick around all these issues. I can-
not say no one will do that today. As I know, among my friends
there, we talked about this issue. We no longer feel proud of our-
selves to get 1,000 or 2,000 yuan or something. It is no longer a
good thing.

More and more newspapers pay journalists very well now, so
they do not care about this kind of money, or ‘‘taxi fees,’’ which it
is often called. So, I believe that the more commercialized a news-
paper will be the practice will be less popular there and——

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00023 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



20

Mr. ZHANG. I think it is a growing problem, but not such a seri-
ous problem yet. If it becomes worse, each news organization can
develop its own code of conduct to fight it. But right now, they do
not have any code for anything, not even a dress code.

Mr. BU. Actually, the readers are not stupid at all. You have got
this kind of news that always puts those companies in a positive
light, and they can tell. You cannot survive in the market at all,
not for a while.

Ms. GONG. Talking about corruption, another thing I realize is
plagiarism. It is the overwhelming problem. It has been problem-
atic for the past few years. Well, I regularly publish in Hong Kong,
not in mainland China, but in the Hong Kong papers.

Once I published an article about something. I forget. American
marriage, or something like that. I found out, on the Internet
alone, it was copied more than 20 times, published without telling
me, without my name there. So, that is another problem.

Mr. FOARDE. We have some time left. I would like to continue the
questioning by posing a question or two to Mr. Zhang Huchen,
please.

You said in your presentation that, with the ‘‘evaporation’’ of the
SARS virus in the late spring, the Chinese media were patting
themselves on the back. But you gave a very downbeat assessment
of what the longer term implications might be.

One of the things that we are all looking at very carefully is
whether SARS will come back as the weather cools off this fall and
into the winter flu season? If it does, can you give us a sense of
whether you think that the Chinese news media will feel that it
is able to, or will be allowed by the authorities, to report more free-
ly on outbreaks than it was late last winter?

Mr. ZHANG. Yes. I think the reporting of another SARS outbreak
would be much better, first of all. I think the Chinese Government
has learned a lot from the past outbreak. It was treated merely as
a public health issue, not as a political issue anymore. The Chinese
media treated it as such.

Mr. Dorman asked a question about, if this SARS outbreak
happened 2 years from now, and I think I sort of answered his
question. But if another outbreak happens, say next spring or next
winter, would the Chinese Government or the Chinese media treat
it differently?

Yes, I think so. They will treat it merely as a public health issue,
not a political issue any more. They will be downbeat and down-
grade the significance of such an outbreak, and I think they will
do a much better job this time.

Mr. FOARDE. So can I ask you a related question? You were talk-
ing also in your presentation about the increased ability after
SARS for the Chinese print media to report sort of negative news,
natural disasters.

Does this include official misconduct? For example, when people
feel cheated out of their property or their rights to pensions or
what have you by local government authorities and have protested?
Have you seen more reports of that sort of behavior?

And what about, for example, worker protests of the types that
we saw last year in Liaoyang in the northeast, but also during this
year in some other places on a much smaller scale?

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00024 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



21

Mr. ZHANG. I think they are making a distinction between local
corruption and public resentment or unrest on a larger scale.
The former one can basically be contained locally, like coal mine
explosions.

They arrested and imprisoned a number of local officials for cov-
ering up the accidents and not taking enough safety measures to
prevent these accidents from happening.

But anything bigger than that, they are treating it as a political
issue. Right now, they are only addressing the safety issue and the
corruption issue on a local level. They are not bringing the question
to a bigger scale, like, pay more attention to human rights, to
workers’ rights, or any systematic failure on the part of the govern-
ment. I think that is going to take some time.

Mr. FOARDE. Interesting.
Ms. GONG. Also, there are several official directives on this issue.

If a reporter discovers something like that and even if they have
all the interviews and eyewitness reports, they have to contact the
local related department, which was the department in charge, in
order to publish that story. Otherwise, they would be held account-
able for those disclosures.

And about the SARS, the question is—and I am from
Guangdong, so I heard from sources in Guangdong that hospitals
got false reports every day. Every day, somewhere there was a
fever that looked like SARS or something.

But the provincial government had already ordered that when-
ever there is an outbreak, they will inform the media. But the line
of that is, ‘‘You see, this is an example of how the government
cares for people.’’

Mr. BU. The central government has sent some journalists to dis-
close this kind of corruption. I could see this on CCTV’s program
‘‘News in Focus.’’ I really, sometimes, just worry for their safety.
They get into that situation and find out what’s really going on,
just using hand sticks there, and hand-held microphones there, just
trying to find out who is doing those bad things there.

Another good example is journalists from time to time broke
some controversial stories, which maybe brought shame to local
governments. But they can still do that. I did observe some toler-
ance from the central government about their reporting, saying
that is all right.

Mr. LIN. I think for SARS, I agree with Huchen that this is a
social issue. Also, the government and the people have a common
interest in dealing with SARS. It is not necessarily a story. Some
local governments, they still try to cover up SARS.

Then the upper level government may encourage a person to ex-
pose that kind of problem and some official may be fired. But that
kind of story would not appear too much in the mass media, saying
how many officials are fired or who is fired. They do not expose
that too much, so we do not know.

Mr. FOARDE. My time is up, so I will go on to Dave Dorman for
another question.

David.
Mr. DORMAN. Each of you have given some very nuanced an-

swers to the question of press freedom in China. It is sometimes

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00025 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



22

difficult to understand nuance. It is much easier for us to under-
stand the press as free or not free.

It would help us understand, and this is just a hypothetical, if
each of you would put yourself in the place—and many of you have
been in this place—of being a journalist in China. Say that you
have uncovered a case of corruption at the local level that you
would like to report.

Could you describe to us the steps that you would have to go
through before you could report this story?

Mr. ZHANG. First of all, you have to talk to your own boss, your
section chief. Say, if I am working for the Xinhua News Agency, I
need to get approval from my Overseas Department.

He probably will have to get permission from the central Xinhua
News Agency, depending on the scale and the magnitude of the cor-
ruption case. If it is a big case, the leader of Xinhua may go to the
Propaganda Department of the CPC to get approval.

Mr. DORMAN. Then the journalist basically follows his chain of
command at the newspaper for approval.

Mr. ZHANG. Basically.
Mr. DORMAN. Then the question is not that difficult. You find a

case of corruption. The gray area in terms of what can be reported
and what cannot be reported would be fairly clear to a journalist
at any particular level?

Mr. ZHANG. Well, yes. I think it would be clear. But how to treat
it and how to report it requires some skill.

Mr. DORMAN. Several of you have mentioned that you have seen
certain reporting or certain articles out of China that are politically
risky, and you wonder whether the writer is safe. It tells me that
there is a bit of gray here in terms of making a decision on what
can be reported and what cannot be reported. But, based on your
comments, you are suggesting that the decision is fairly clear.

You suggest that there is a clear line for what can be reported
and what cannot be reported. Yet, some other responses I have
heard from you suggested just the opposite. Maybe it is just the
way things are.

Ms. GONG. I think the beauty of the system is, nothing is that
clear. Well, yes, it is clear, you cannot challenge the Party’s author-
ity. There is no question that that is off limits. But there are some
issues you can play. Smarter people play smarter. Actually, they
can play stupidly, also.

But basically the government has left a large area, a gray area,
for people. If they are brave, people can test the limit, test the limit
again, and exceed the limits sometimes. But the problem here is
the gray area, and the down side, the negative side of the gray area
is that it makes people constantly think of self-censorship.

Mr. DORMAN. Who is testing the limit, though?
Ms. GONG. Reporters.
Mr. DORMAN. The reporters must get permission from their di-

rect chain of command. So risk takes place at the management
level.

Ms. GONG. You are questioning about the reporters, or what?
Mr. DORMAN. Who are the risk-takers? At what level does the

risk take place?

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00026 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



23

Ms. GONG. I think it is also a gray area. It depends on what
paper you work in, what organization you work in. For example,
if you work in the Xinhua News Agency, they know better, and if
you work in the local tabloid, you may be the only person who
deals with everything. But the Party line is always there.

As I said, the beauty of the system is, it makes everybody con-
stantly think of self-control, of self-censorship. That is a great
threat. You know that the threat is always there. But if you test
the limits, at some point you are there.

Mr. LIN. May I? I think the political factor is very important
here. Say at the People’s Daily, which is run by the central com-
mittee of the Party. It is treated as a ministerial level organ. So
if an editor decides to try to stretch the limits maybe it is all right.
But if you want to expose somebody at the same level, a superior
level, the People’s Daily has no such power. It has to be done by
the upper level. So, the hierarchy is still an issue here.

Mr. BU. Yes. In terms of uncovering corruption cases, like you
said, I think those who work for some national official news organi-
zations have some privileges over those who work for local media
outlets, for example, those who work for Xinhua News Agency, the
People’s Daily, and CCTV.

They might not publicly report some problems, but they can
write internal reference reports to the central government. That
will get noticed by some central government leaders there, espe-
cially top leaders.

When top leaders are involved, the problem reported will be im-
mediately resolved. That is why so many ordinary people go to the
Xinhua News Agency, to CCTV, to the People’s Daily and are wait-
ing to meet journalists. ‘‘Can you help me resolve this problem?
You cannot publish it in your newspaper? That is fine. But report
this to the central government.’’ So, the top leaders go out of their
way to collect information.

Mr. FOARDE. I see that our time has come for this afternoon. We
have had an extremely rich conversation, with, as Dave pointed out
a moment ago, very rich and nuanced answers from each of you on
these questions. They have been very, very helpful to us as we con-
tinue to look at our freedom of expression and free flow of informa-
tion issues in the Chinese media.

So, on behalf of Chairman Jim Leach and Co-Chairman Chuck
Hagel, I would like to thank Gong Xiaoxia, Zhang Huchen, Bu
Zhong, and Lin Gang for spending the time with us this afternoon.

Please, all of you who have stayed with us this afternoon, thank
you for coming. Please check our Web site for information on the
next roundtables, which will be next month, in the month of October.

We hope to see you at the hearing on Wednesday morning.
Thank you very much. Good afternoon.

[Whereupon, at 4 p.m. the roundtable was concluded.]

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00027 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00028 Fmt 6633 Sfmt 6633 90597.TXT China1 PsN: China1



(25)

A P P E N D I X

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00029 Fmt 6601 Sfmt 6601 90597.TXT China1 PsN: China1



26

PREPARED STATEMENTS

PREPARED STATEMENT OF GONG XIAOXIA

SEPTEMBER 22, 2003

Ladies and Gentlemen,
I come here today to share with you some of my thoughts on the recent develop-

ment of press freedom, or lack of it, to be more precise, in China. Particularly, I
would like to discuss the meaning of the new regulations issued by the party, which
are widely hailed as a bold marketization reform and a step toward press freedom.
I would like to address my concern that the overall misinterpretation of these new
regulations may lead to misunderstanding of the Chinese political situation, and
might mislead our foreign policy toward China.

Perhaps I should first briefly introduce my own background. I was born in the
People’s Republic of China. I was once a peasant, a worker, a scholar, and a political
dissident there. I came to study in the United States in 1987, and am now a U.S.
citizen. From 1998 to earlier this year, I worked as director of the Cantonese Service
in Radio Free Asia. I am also a regular contributor to the Chinese language media
outside China. Therefore, monitoring the Chinese media is not only my job, but also
part of my daily life.

Let me quickly outline my main points. Based on my research and my personal
experience, I believe that the new regulations recently issued by the Chinese Com-
munist Party, although they may bring about some competition among the media,
do not imply any fundamental change in the Party’s tight political control over the
media. In fact, the new market these rules create may provide the Party with new
means to further suppress press freedom. Moreover, it may set off a more national-
istic or even xenophobic trend in covering foreign affairs. It may encourage further
America bashing in the Chinese press.

These new regulations were issued between June and August this year. They
greatly limit the number of newspapers and magazines owned by the government
or party offices. According to these regulations, each provincial government office is
given the ownership of one newspaper and one magazine, each municipal govern-
ment one paper, while county governments are deprived of media ownership. The
government media can no longer require villages and other groups to buy subscrip-
tions. Such forced subscription has been a most resented practice for the last half
a century.

As a result of these regulatory changes, most of China’s press organizations,
which used to be directly controlled by the government, have now been thrown into
a new media market.

Although the motivation of these new regulations is budget prudence instead of
press freedom, they have raised hope of limited press freedom. Many people believe
that, by introducing marketization, these regulations open doors for private owner-
ship in media, which is among the last areas where government ownership still
dominates. In other words, the trend of marketization in the Chinese economy has
now reached the media.

Will this be the beginning of a new era of press freedom? Most China observers
have given positive answers. For example, Liu Xiaobo, one of the most prominent
writers and political dissidents in China, has pointed out that marketization will
certainly expand freedom. Other critics are even more optimistic. They predict that
a profit-driven competitive media market will expand the horizon of the press, and
eventually bring about liberalization and press freedom in China.

Undoubtedly, marketization will introduce competition and profit seeking among
the media organizations, and thus will indirectly encourage some bold experiments
between the competitors. However, neither marketization nor competition instinc-
tively indicate freedom. Rather, market competition may provide the party authori-
ties another instrument to control the media, since the terms of competition and the
rules of this market are largely set by the party. Therefore, to media organizations,
privately owned or otherwise, winning in a competitive market often means to tilt
toward the direction of the government authorities.

There are three key questions, which can help us to tell if the new media regula-
tions are or are not likely to lead to more freedom. First, do media organizations
need the approval from the Party Propaganda Department to operate? Second, can
the Party Propaganda Department interfere with the personnel, especially hiring,
firing, and promotion of editorial and management staff, in media organizations?

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00030 Fmt 6601 Sfmt 6621 90597.TXT China1 PsN: China1



27

And third, must media organizations follow the guidelines regularly issued by the
Party in order to stay in business?

Unfortunately, the answers we have to these questions leave little room for opti-
mism. Press freedom in China remains merely an illusion, even within a competitive
market.

In order to survive in today’s market, Chinese media organizations have to yield
to the pressures coming first from the Party, and then from the market. To be in
business and profitable, they must promote the Party ideology but do so in ways
that are attractive to their audience, especially when compared to the old stiff prop-
aganda style. In the background, the Party maintains tight disciplinary power over
any members of the media who dare to challenge its authority.

Marketization in the media does not necessary indicate liberalization. In fact,
combined with strict dictation from the Party, it may well open new forms of media
control that use the pressures of the new market to strengthen political dictatorship.

In fact, the profit-seeking trend has been taking place for a few years. The new
regulations merely make it official. Under this new trend, I have observed that the
Chinese media organizations have indeed become more diverse and bolder in report-
ing social and some marginal domestic political issues, but few dare to challenge the
political authorities.

Meanwhile, I am also greatly disturbed by the intensifying hostility by the Chi-
nese press toward the United States in its coverage of international affairs in gen-
eral, and of the war on terror in particular.

A review of the Chinese media since September 11 shows increasingly negative
coverage of the West, and, most especially, of the United States. During the war
in Iraq, for example, the Chinese media constantly attacked the coalition forces,
even as it kept praising the Saddam regime and the Iraqi military. As a Chinese
Internet user pointed out, CCTV, the central TV station in China, was perhaps the
only TV station outside the Arab world which reported so many ‘‘victories’’ of the
Iraqi regime, or that launched so many vicious attacks to the coalition forces. An-
other critic said that the Chinese press seemed to want to become a ‘‘consultant’’
of the Iraqi regime regarding military strategies.

Such a tone was, of course, set by the party propaganda department. Since the
beginning of the war on terror, that department has issued many directives to guide
the media in covering this war. Such directives, although rarely openly publicized,
are handed down to each media organization. One of those directives, for example,
was issued before the 16th Party Congress. It forbade the publication of background
information about any of the terrorist organizations before the Congress. It in-
structed the media to wait for an official party line. After the 16th Congress,
another directive was issued forbidding negative reporting about any Palestinian
terrorist organizations, such as Hamas. To the contrary, those directives were filled
with anti-Western messages.

Whereas the Chinese media follows the party line as a matter of survival in do-
mestic affairs, it seems positively enthusiastic in doing so when covering inter-
national affairs. They seem to have discovered that following the party line here is
quite profitable. Take the Iraqi war coverage by CCTV as an example. The number
of its viewers jumped 28 fold during this period. The station consequently earned
an extra 100 million US dollars. In other words, the Chinese media was able to col-
lect millions dollars by selling anti-American propaganda. The Chinese audience, it
seems, has a genuine appetite for receiving and accepting such propaganda.

The Chinese media have found a niche here. In the past few years, they learned
that America bashing is not only politically correct, and therefore safe, but also
fashionable, and therefore profitable.

Why so? I can think of several reasons, including the popular nationalistic and
anti-West sentiment, which has been repeatedly demonstrated in such events as the
EP3 spy plane incident and the bombing of the Chinese embassy in Yugoslavia.
However, the fundamental underlining reason remains the government’s tight con-
trol over the media.

Today, although China has become a member of WTO and its economy has be-
come more capitalistic than communist, the Chinese government still monopolizes
all information resources from abroad. Except for a handful of prudent Internet
users and the audience that listens to international radio stations such as Voice of
America and Radio Free Asia, the government-controlled press is the only source of
information about international affairs in China. Unlike in domestic issues, when
most Chinese have first-hand experience to assist their judgment, the government
can easily and does continue regulatory charges notwithstanding to dominate the
coverage of international issues and thereby form and control popular opinions. The
popular nationalistic sentiment mentioned above is itself largely a product of gov-
ernment propaganda.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00031 Fmt 6601 Sfmt 6621 90597.TXT China1 PsN: China1



28

In the past 10 years, people in the United States witnessed increasing hostility
from the Chinese media toward their government, their political system, and their
foreign policies. The Chinese government should be held responsible for such hos-
tility, since it is this government that sets the tone for China’s press. The Congress
of the United States should be aware this basic fact, and not be thrown off the track
by the Chinese Communist Party’s efficiency-focused marketization of the media.

PREPARED STATEMENT OF HUCHEN ZHANG

SEPTEMBER 22, 2003

My name is Huchen Zhang, I’m a senior editor at the China Branch of Voice of
America. I’m very happy to be here this afternoon to talk about the state of the Chi-
nese press in the wake of the SARS outbreak. Before I begin, I’d like to tell you
a little bit about myself. I attended the Journalism School of the Chinese Academy
of Social Sciences from 1982 to 1984. From 1984 to 1990, I worked as a reporter
at the ‘‘Central News Desk’’ of the Overseas Department of the Official Xinhua
News Agency, covering the National People’s Congress, the Chinese parliament, and
a number of government ministries. I came to the United States to study in 1990
and have been working for the Voice of America since 1991.

At the height of the SARS outbreak last April, the Political Bureau of the Chinese
Communist Party held an emergency meeting in Beijing to discuss how to deal with
the unprecedented epidemic. Among the decisions made at the meeting was to ask
the media to report truthfully and accurately the magnitude and the seriousness of
the outbreak. It was a reversal of the earlier practice of covering up the disease at
both the central and local levels. Two high-ranking officials—the public health min-
ister and the mayor of Beijing were sacked for the cover-up.

Drastic changes were seen overnight. Numbers of new cases and deaths were pub-
lished daily in the newspapers and on radio and TV. Press conferences held by the
new mayor of Beijing were carried live on China’s Central Television Station
(CCTV). Mr. Hu Jintao, China’s new president and Party chief, and Mr. Wen Jiabao,
the new premier, were also seen on CCTV visiting hospitals, shopping centers and
homes in the cities of Guangzhou, Shenzhen and Beijing, and saying how worried
and concerned they were about the outbreak.

Many political observers and analysts of the Chinese press believed that this
might be a harbinger for a new beginning for the Chinese press.

However, as the truth of the outbreak reached the Chinese public, people in large
cities, especially in Beijing, became panicky. A large number of people, not just
those working and living in Beijing temporarily, but also Beijing residents, fled the
city in a matter of days, bringing the risk of spreading the disease to other parts
of the country, especially the countryside.

This must have made the Chinese leaders realize that in a country that has never
seen freedom of the press, the truth of a major epidemic such as the outbreak of
SARS might be a little too much for its citizenry to handle. Another drastic change
was seen on the Chinese press. Instead of reporting new areas of contamination and
public reaction, the focus was now shifted to reporting the ‘‘heroic deeds’’ of the pub-
lic health workers, and what measures the government was taking to keep the virus
under control.

The SARS epidemic came to an abrupt end at the onset of summer. As the SARS
virus evaporated, so did the hope for any meaningful change on the part of the Chi-
nese press.

Gone also was the hope that the SARS outbreak would lead to any meaningful
political reform and a new era of openness. Soon after the World Health Organiza-
tion lifted the travel warning to Beijing and other major cities, Party officials in
charge of propaganda began to rein in those whom they believed had gone too far
in reporting the outbreak. Several newspapers were ordered to close or were warned
for interviewing a military doctor who wrote to the western media to reveal the true
states of the SARS outbreak, for reporting a major corruption case in Shanghai or
discussing any ‘‘sensitive’’ topics, such as political reform and Tibet independence.
People who sent short messaging texts on cell phones were also prosecuted.

A telling example of the increased control of the Chinese media was the massive
demonstration in Hong Kong on July 1 against the proposed anti-subversion legisla-
tion. After the demonstration broke out, there was a blackout on the part of the Chi-
nese media. Official news media, including CCTV, did not report the mass rally at
all. TV signals from Hong Kong to the mainland containing the demonstration were
cutoff immediately. It was only 12 days later that the China Daily, the official
English newspaper, mentioned the demonstration in a commentary. Callers to VOA

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00032 Fmt 6601 Sfmt 6621 90597.TXT China1 PsN: China1



29

shows commented that they would have been kept totally in the dark about the July
1 and subsequent demonstrations had it not been for the reporting of VOA and
other international radio stations.

The ever increasing control of the Chinese media did not mean that people
stopped talking about political reform, corruption, the revision of the Chinese Con-
stitution and similar sensitive topics. A number of publications carried articles on
these issues, and a conference was held on June 19–20 in the coastal city of Qingdao
to debate constitutional reform.

This led the Propaganda Department of the Communist Party to take more ac-
tion. In August, the department ordered party organizations, research institutes and
universities to stop all conferences and suppress all essays on political reform, revisions
to the Constitution and the 1989 Tiananmen Square crackdown. The department
also instructed China’s news media not to report on these ‘‘three unmentionables.’’
An associate of Mr. Cao Siyuan, the organizer of the June conference and a leading
advocate of political reform, told VOA that Mr. Cao was under a lot of pressure from
the authorities and it would be ‘‘inconvenient’’ for him to make any more comments
on revising the Constitution.

This month, the government held another meeting on ‘‘consolidating and recti-
fying’’ newspapers and periodicals. Decisions made at the meeting included closing
several hundred local papers and magazines and upholding the Communist Party’s
guidance in news reporting.

At the same time, broadcasting of VOA and other international radio stations con-
tinues to be jammed and overseas web sites continue to be blocked.

However, we can not say that there has been no change for the better in the Chi-
nese news media. One ‘‘bright spot’’ is the reporting of accidents. For many years,
natural disasters and man-made calamities were deemed ‘‘negative news.’’ Reporting
of such negative news, it was believed, would only bring shame to the leadership
of the Communist Party and socialist system. One lesson the Chinese leaders must
have learned from the SARS outbreak, I think, is that diseases, natural disasters
and accidents happen to any country, regardless of its political system. At the
height of the SARS outbreak, the Chinese official media reported a major submarine
accident. After SARS, we have seen more and more reporting on food poisoning, coal
mine explosion and other accidents. These reports even lead to the imprisonment
of a number of officials who were accused of being responsible for the accidents or
covering up the accidents.

Now how do we explain the back and forth in the battle for control of the Chinese
media? To me, the measures that were taken at the height of the SARS outbreak
were merely measures of necessity. China was under a great deal of criticism from
the international community, especially the WHO. The Chinese citizens had also
lost faith in the Chinese media. They would rather rely on the grapevine, that is,
word of mouth, short texts on their cell phones and the Internet, for news of SARS.
The central leadership took those measures to repair its badly tarnished inter-
national image and to restore some faith in its legitimacy. Had the SARS outbreak
lasted a bit longer, it might have built some momentum for press reform. As it so
happened, the SARS virus evaporated at the onset of hot weather, and the party
officials congratulated themselves on their good luck, and went on doing things the
old way.

What about the future of the Chinese press? I see two forces at work: one is the
conscientious effort on the part of Chinese journalists to break the control of the
government. Journalists continue to report on sensitive political issues either out of
their sense of social responsibility or because of the forces of market economy. As
more and more newspapers and other news organizations fight for their survival in
an ever-growing market economy, they feel the need to increase their market share
by reporting on topics people are concerned about. The other force is the Communist
Party’s desire to polish its image and consolidate its rule. Reporting of large scale
corruption and systematic failure would only weaken its rule.

In any case, the fight for freedom of the press cannot be won overnight. After all,
it will take a Chinese Gorbachev, not a virus, to bring down the iron rule on the
Chinese press.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00033 Fmt 6601 Sfmt 6621 90597.TXT China1 PsN: China1



30

PREPARED STATEMENT OF BU ZHONG

SEPTEMBER 22, 2003

Distinguished representatives of the CECC, Ladies and Gentlemen:
China has been in the midst of rapid change in all sectors. Media reform, though

much slower than other sectors, is now beginning to catch up.
Perhaps few predicted that the SARS epidemic could bring such a widespread

panic across China, and a not so widespread, but still heavy, push to China’s media
reform.

CHINA’S MEDIA DURING SARS

As we know, the SARS epidemic first originated in South China’s Guangdong
Province in February. It then spread to Beijing and several other provinces. Not sur-
prisingly, the government-controlled media kept tight-mouthed about the disease at
the beginning. During that period, Beijing residents mainly depended on the Inter-
net, e-mails and cell phone messages for SARS information. The Internet came to
China as the first forceful reminder that the days of censorship and suppression of
information are numbered.

The media silence was broken in early April after China’s new Premier Wen
Jiabao admitted that the SARS situation was ‘‘grave.’’ In those days the reporting
was mainly about government efforts to contain the spread of the disease and heroic
medical workers saving lives.

In May and June, however, a few newspapers began to criticize the government’s
handling of SARS information. More criticism came after the government declared
it would punish any officials who tried to cover up SARS information from the pub-
lic.

Let me describe a few of the important ways I see China’s media evolving today
in the wake of the SARS epidemic.

MEDIA’S COMMERCIALIZATION

As one of the first signs of media reform, the media’s commercialization started
silently about 10 years ago. The most dramatic step of the commercialization came
in June when the central government announced that it would end its direct finan-
cial support to all but three newspapers and one journal.

This means that most government-owned print media will soon have to sever ties
with government agencies. (I’m not sure how the broadcast media will be affected.)
As People’s Daily reports, these media ‘‘would then be free to operate in the market-
place rather than continuing to serve as cultural units under government depart-
ments or social organizations.’’

China now has more than 2,000 newspapers, 9,000 magazines, and 2,000 TV sta-
tions. But 25 years ago, there were fewer than 200 newspapers. The rapid growth
of the news media has made government control less effective, and no one can pre-
vent them from going to the market.

THE END OF COMPULSORY SUBSCRIPTIONS

Another sign of China’s media reform is the end of compulsory subscription, which
also happened this June. In the past, before the end of each year, the government
used to issue circular orders requiring all its departments and agencies subscribe
to official publications. Now this practice is becoming history because the govern-
ment has decided to stop it.

CHANGES WITHIN OFFICIAL NEWSPAPERS

Over the past 10 years, the official media have become increasingly unpopular.
On Beijing’s streets, no People’s Daily can be found on newsstands. At the same
time, the government has been cutting off its financial support to its mouthpieces.
In late 1990s, the financial support China Daily received from the government ac-
counted for less than 10 percent of what it needed, while the remaining 90 percent
came from its ad revenue and a few tabloids it published.

Nowadays all the official newspapers publish one or more tabloids, which carry
a lot of ads and have cut their officialdom to a minimum. These tabloids make so
much money that they can comfortably support their more official big brothers. In
Beijing, the Beijing Daily publishes a tabloid, the Beijing Evening News, and the
People’s Daily’s publishes the Jinhua Daily.

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00034 Fmt 6601 Sfmt 6621 90597.TXT China1 PsN: China1



31

JOURNALISTS PUSH FRONTIER

Many Chinese journalists are pushing the frontier to put their ‘‘controversial’’ sto-
ries in print or on air. China Central Television’s TV magazine, ‘‘News in Focus,’’
offers a good example. Now and then, it has to pay lip service to the official line
for survival, which is fully understandable. But from time to time, it airs the deep-
est grievances and the indignation of those oppressed by the sheer greed and
shamelessness of the lower-level government bureaucracy. To me, the show is main-
ly a muckraker, occasionally, a shocking muckraker, in the best tradition of the
American muckrakers.

CHANGES IN TOP LEADERSHIP

The majority of the new top leadership, once in full power, clearly has in mind
the need to ease media control, but to ease it little by little. As high technology de-
velops at breakneck speed and out of their control, the Chinese media becomes more
and more open almost against their will. Some degree of disobedience and even defi-
ance on the part of the media can be observed in the past couple of years. And also
some official tolerance.

As soon as he gained the power, China’s President Hu Jintao invited experts to
give regular lectures to all the Politburo members. The main contents of each lec-
ture (already 10 or so lectures to date) have been reported in the press as a subtle
means of letting attentive people know what’s in the minds of the top leaders right
now.

As I remember, the first study session was on the Constitution and Rule of Law—
a manifest enough hint to the public that during Hu’s reign, he’s going to rule by
law, not by his personal authority. The latest lecture they had is about the indus-
trialization of media contents. The concept is nothing new in the West. But it is in
China, where media outlets had long been taken as tools of ideology, and propaganda
machines.

NO CHANGE IS INSIGNIFICANT

It seems to me that no change in China’s media is insignificant. Right now, the
gains made at every step might seem too insignificant to matter, but the progress
is there for people to see, if they care to notice it. These modest gains will in time
amount to marked and important change.

In China, growth in press freedom and independence will likely be a painfully
slow process, but the media are shuffling their feet forward in the right direction.
One can coax, cajole and coerce it to move a little more quickly. But it is unwise,
even undesirable for one to exercise undue pressure on it, which may yield an effect
to the contrary. If you refuse to believe things are going in the right direction, pick
up any newspaper, even the People’s Daily, and compare it with what it was, say,
10 or even 5 years ago. In those old, dark days, news of a plane crash was sup-
pressed in media if there were no foreigners on board.

And next to Internet then came the second great shock that shook the leaders to
their nerve-ends, the misfortune of SARS. It showed the deep-rooted practice of sup-
pression of information and of public deceit in the worst possible light. Now all see
that this hated practice can quickly and directly endanger the lives of thousands
of people. And the epidemic drove the lesson home in the most convincing manner
that the denial to the people’s right to know could be the denial of their very lives.

Finally, I hope the voices from the Chinese people can be heard here. To find out
what’s happening in China’s media, we must listen to those who still live in China
and those who work in Chinese news media.

Thank you very much.

PREPARED STATEMENT OF LIN GANG

SEPTEMBER 22, 2003

One by-product of China’s economic reform is the growing commercialization of
the Chinese media. According to official statistics, between 1978 and 2002, the num-
ber of newspapers in China increased from 186 to 2137, while the number of maga-
zines increased from 930 to 9029. Most of these media are still owned by the Party-
state, receiving more or less subsidy from the government. However, advertising and
subscribing income has become the major source of revenues for the media, except
for newspapers and magazines directly run by Party and government organs
(dangzheng jiguang). Media commercialization has provided new incentives and op-

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00035 Fmt 6601 Sfmt 6621 90597.TXT China1 PsN: China1



32

portunities for journalists to cover lively, sensational, provocative and diverse sto-
ries, and expose political corruption, even though it may offend government officials.

Amid media commercialization, Party-state organ newspapers and magazines con-
tinue to lose their readership. The circulation number of the People’s Daily, the
principal mouthpiece of the Chinese Communist Party, decreased significantly from
6.2 million in 1979 to about 2 million two decades later. To increase readership,
many Party organ newspapers have to rely on their subordinating newspapers for
financial support. Two-thirds of Party organ newspapers run by provincial Party
committees have evening newspapers (wanbao) or metropolitan newspapers
(dushibao). The Guangming Daily, a national newspaper run by the Party, targeting
intellectuals, has benefited from its subordinating Life Times. Even the official New
Chinese News Agency carries some sensational stories related to sex in its web site.

To increase readership, China’s new leadership under Hu Jintao has called for the
Party’s media to be ‘‘close to the mass, close to the realities and close to life,’’ reduc-
ing the exposure of leaders’ activities in the media to give more coverage to ordinary
people. Most recently, the Party plans to end its direct financial support to and
mandatory subscription requirement of most Party-government newspapers and
magazines. At the national level, only three newspapers and one magazine are the
exceptions, including the People’s Daily, Guangming Daily, Economy Daily and the
Seeking Truth (Qiushi), which will still be run by the Party’s central leadership. At
the provincial level, the central leadership will allow each Party committee to con-
tinue operating one newspaper and one journal. Each municipal Party committee
will be allowed to operate one newspaper only, and county-level Party committees
and government can no longer operate media publications.

Beijing’s reform plan on Party media is based on at lease two considerations:
• Reducing the financial burden. In today’s China, each province can have as many

as several dozen of Party newspapers and magazines, starting from the provincial
level down to the county level. These media are dull in content, relying heavily
on subsidy and mandatory subscription by governments at the different level. The
lower level of the government, the more Party newspapers and magazines are to
be subscribed; thus creating heavy burden for the grassroots.

• Strengthening the Party media. To maintain too many Party newspapers and
magazines not only increases government’s financial burden, but also make Party
media either more boring—repeating the same tune here and there—or incon-
sistent. By keeping limited number of Party newspapers and magazines, Beijing
apparently tries to make a distinction between Party media and mass media, free-
ing the former of fiery market competition with the latter without loosing the Par-
ty’s guideline.
The relative retreat of Party newspapers and magazines from media market fol-

lows Beijing’s strategy of retaining large state-owned enterprises and privatizing
smaller ones (zhuada fangxiao) in economic reform. The commercialization of mass
media does not necessarily mean that the Chinese media will gradually gain polit-
ical independence from the State control. For the foreseeable future, political taboo
will co-exist with Beijing’s one-Party rule. Chinese journalists have to be cautious
in exposing the dark side of the society, because too much exposure of social prob-
lems will not only shake people’s faith in the performance of the Party-state, but
also challenge the legitimacy of the political regime. In the absence of significant
political reform, we should not expect media freedom in China as we understand
in the United States.

Æ

VerDate 11-MAY-2000 12:52 Dec 01, 2003 Jkt 000000 PO 00000 Frm 00036 Fmt 6601 Sfmt 6011 90597.TXT China1 PsN: China1


		Superintendent of Documents
	2012-06-27T13:23:13-0400
	US GPO, Washington, DC 20401
	Superintendent of Documents
	GPO attests that this document has not been altered since it was disseminated by GPO




