
"Voices of the Small Handful: 
1989 Student Movement Leaders Assess Human Rights in Today's China" 

Testimony before the Congressional-Executive Commission on China  
Roundtable on  
June 02, 2003 

Congressional-Executive Commission on China 
Personal Statement of Liu Gang 
Aerie Networks, Denver Colorado 
June 2, 2003 

 

One by-product of China’s economic reform is the growing commercialization of the Chinese media. 
According to official statistics, between 1978 and 2002, the number of newspapers in China increased 
from 186 to 2137, while the number of magazines increased from 930 to 9029. Most of these media are 
still owned by the Party-state, receiving more or less subsidy from the government. However, advertising 
and subscribing income has become the major source of revenues for the media, except for newspapers 
and magazines directly run by Party and government organs (dangzheng jiguang). Media 
commercialization has provided new incentives and opportunities for journalists to cover lively, 
sensational, provocative and diverse stories, and expose political corruption, even though it may offend 
government officials.  

Amid media commercialization, Party-state organ newspapers and magazines continue to lose their 
readership. The circulation of the People’s Daily, the principal mouthpiece of the Chinese Communist 
Party, decreased significantly from 6.2 million in 1979 to about 2 million two decades later. To increase 
readership, many Party organ newspapers have to rely on their subordinating newspapers for financial 
support. Two-thirds of Party organ newspapers run by provincial Party committees have evening 
newspapers (wanbao) or metropolitan newspapers (dushibao). The Guangming Daily, a national 
newspaper run by the Party, targeting intellectuals, has benefited from its subordinating Life Times. Even 
the official New Chinese News Agency carries some sensational stories related to sex in its web site. 

To increase readership, China’s new leadership under Hu Jintao has called for the Party’s media to be 
“close to the mass, close to the realities and close to life,” reducing the exposure of leaders’ activities in 
the media to give more coverage to ordinary people. Most recently, the Party plans to end its direct 
financial support to and mandatory subscription requirement of most Party-government newspapers and 
magazines. At the national level, only three newspapers and one magazine are the exceptions, including 
the People’s Daily, Guangming Daily, Economy Daily and Seeking Truth (Qiushi), which will still be run 
by the Party’s central leadership. At the provincial level, the central leadership will allow each Party 
committee to continue operating one newspaper and one journal. Each municipal Party committee will be 
allowed to operate only one newspaper, and county-level Party committees and government can no longer 
operate media publications. 

Beijing’s reform plan on Party media is based on at least two considerations: 

 Reducing the financial burden. In today’s China, each province can have as many as several 
dozen Party newspapers and magazines, starting from the provincial level down to the county 
level. These media are dull in content, relying heavily on subsidy and mandatory subscription by 
governments at the different levels. The lower the level of the government, the more Party 
newspapers and magazines are to be subscribed; thus creating heavy burden for the grassroots.  



 Strengthening the Party media. To maintain too many Party newspapers and magazines not only 
increases government’s financial burden, but also makes Party media either more boring—
repeating the same tune here and there—or inconsistent. By limiting number of Party newspapers 
and magazines, Beijing apparently tries to make a distinction between Party media and mass 
media, freeing the former of fiery market competition with the latter without loosening the 
Party’s guideline. 

The relative retreat of Party newspapers and magazines from the media market follows Beijing’s strategy 
in economic reform of retaining large state-owned enterprises and privatizing smaller ones (zhuada 
fangxiao). The commercialization of mass media does not necessarily mean that the Chinese media will 
gradually gain political independence from the state control. For the foreseeable future, political taboo 
will co-exist with Beijing’s one-Party rule. Chinese journalists will have to be cautious in exposing the 
dark side of the society, because too much exposure of social problems will not only shake people’s faith 
in the performance of the Party-state, but also challenge the legitimacy of the political regime. In the 
absence of significant political reform, we should not expect media freedom in China as we understand 
the concept in the United States. 


